Det gjelder blant annet mitt eget lokalmiljø der Salem og Lund kirke har samarbeidet om bydelsgudstjenester i en årrekke. Dette er trist, og jeg er fristet til å si «synd». Hvordan skal vi makte de store utfordringene i religions— og livssynspluralismen i vår tid når kontakten brytes mellom kristne brødre og søstre som står hverandre så nær som i protestantiske kirkesamfunn på Sørlandet?

Les også :

Kirkemøtet i Den norske kirke har gjort et vedtak i den snart 40 år gamle homofilistriden som åpner for vigsel av par med samme kjønn, og som samtidig legger til rette for at de to syn på dette spørsmålet kan leve side om side i kirken. Dette vedtaket har alle biskopene, også de konservative, stilt seg bak. Det gjør vondt for noen. Men helt siden Apostelmøtet i Jerusalem i Jesusbevegelsens første tid, der Peter-partiet og Paulus-partiet fant en måte å leve sammen på til tross for ulike syn på spisereglene, har kirken klart å leve med ulike syn i etikk og teologi. Det er leit hvis vi ikke klarer dette på Sørlandet nå.

Kristiansand huser det som nå er frikirkelighetens to viktigste fagteologer i Norge, rektor ved Ansgarskolen Ingunn Folkestad Breistein og professor Hallvard Hagelia. Begge har vært sentrale skikkelser i den nasjonale debatten om hvordan kirker og trossamfunn skal tilpasse seg en pluralistisk tid. Hvordan tenker de om den boikottlinjen krefter innen deres egne menigheter på Sørlandet står for? Støtter disse sentrale premissleverandørene et brudd mellom frikirkene og Den norske kirke i Kristiansand?