Vågsbygd vel representerer fellesverdiene i denne bydelen vest for Kristiansand, en sterkt voksende del av byen, nå med 23.000 innbyggere. Naturområdet vi kjemper for deles også av nabokommunene Søgne og Songdalen. Miljøverndepartementet anså marka vår som et viktig regionalt naturområde i 1996 og tillot derfor ikke bygging av en bro over Kjosdalen ved inngangen til marka helt sør. I dag står vi overfor veiplaner nord i marka som vil ødelegge store deler av denne store befolkningens nærnatur, og forringe resten med støy. På vegne av folk i bydelen er Vågsbygd vel ytterst bekymret for sakens videre utvikling.

Umistelige verdier

I Kristiansands politiske tradisjon er friluft— og turområdene i Jegersberg og Baneheia ansett som umistelige verdier. De har et sterkt politisk vern. I denne saken viser det seg heldigvis at også tradisjonssterke turområder ved Kjerrane også får politisk støtte og veivesenets planer som forringer disse områdene med høybro møter motstand.

Lenger vest er situasjonen en annen. Vågsbygda har vært industribygda i Kristiansand. Store deler av strandsonen er belagt med viktig industri. I byens politiske tradisjon har ikke Vågsbygda vært forbundet med naturverdier. Men vi har faktisk flotte heier og skogsområder tett innpå der vi bor. Disse naturverdier er nå ofret i et lokal-politisk kompromiss med veivesenet.

Politikerne i Kristiansand ønsker vern av Kjerrane. Bra. Men de ofrer Vågsbydskauen.

Kommunestyret i Songdalen har to ganger enstemmig vedtatt at bro over Rossevannsbekken er uakseptabel. Trafikken fra broa vil kaste sin støy nedover hele Rossevannet til stor skade for naturopplevelsen i denne del av marka. Likevel har ordfører Johnny Greibesland fått med seg kommunen i å akseptere en kompromissløsning med bro, i redsel for forsinket bedre veiløsning til Kristiansand og begrensninger for Mjåvann industriområde. Politikerne i Kristiansand ønsker vern av Kjerrane. Bra. Men de ofrer Vågsbydskauen. Det planlagte Breimyrkrysset i nordenden av Fiskåvann er en trafikkmaskin med ødeleggende effekt på de indre deler av marka med stor skade på noen av de mest verdifulle områdene som Øylihei, Bjørkedalsheia og Lona hvor mange av de mest populære turløypene går i dag. Kristiansands politiske ledelse har gått med på ødeleggelsene.

Egne oppfatninger

Vegvesenet har opptrådd som en aktør med sterke egne oppfatninger i denne saken. Fylkets miljøvernavdeling la inn innsigelse og pekte på at en løsning med trasé nær Mjåvann industriområde burde vært utredet.

Etter Vågsbygd vel sin oppfatning er det flere muligheter for trasévalg selv om man legger vern av Vågsbygdskauen til grunn. Fylkesmannens miljøvernavdeling har som nevnt foreslått en trasé nær Mjåvann industriområde. Andre alternativer kan tenkes. Det er for eksempel mulig å utvide nåværende trasé i Songdalen og lage tunellinnslag videre østover nede i Farvannsbakken. Om slike alternativer måtte bety lavere fartsgrense enn 110 km/t i deler av veien kan det neppe redusere veiens kapasitet vesentlig. Det er åpenbart at det ville bli billigere. Vågsbygd vel kjenner ikke hvilke føringer Vegvesenet har fra sentralt hold som tilsier at slike naturskånsomme alternativer ikke er utredet. Slik vi ser det har Vegvesenet innskrenket de valgmulighetene som faktisk foreligger ved å insistere på den mest naturødeleggende løsning.

Det er for eksempel mulig å utvide nåværende trasé i Songdalen og lage tunellinnslag videre østover nede i Farvannsbakken.

I 1996 var det departementet som sto for naturvernet som den gang var mindre påaktet av lokale politikere. I dag har lokale politikere igjen ofret Vågsbygdskauen med Rossevannsområdet i et kompromiss med Vegvesenet, nå for å verne Kjerrane. Industribygda Vågsbygd, kanskje den største befolkningen som blir berørt av veiutbyggingen mellom Kristiansand og Stavanger, blir den store taperen.

Vern skauen vår

På vegne av befolkningen i Søgne, Songdalen og Vågsbygd som har dette naturområdet som vårt umistelige gode, på vegne av framtidige generasjoner, appellerer Vågsbygd vel til kommunal- og moderniseringsministeren: Gjør som departementet gjorde i 1996, vern skauen vår, instruer Vegvesenet om å utrede en vegløsning med bevaring av Vågsbygdskauen som premiss.