Nærbutikker er blitt et sjeldent syn i sentrum av større byer, ettersom de store kjedene og supermarkedene har tatt mer og mer over. Men de eksisterer fortsatt, og en av dem ligger i Posebyen i Kristiansand. På Joker Kronprinsensgate er lokalene små og kundene faste. Praten sitter løst, og forholdet mellom kunder og ansatte går langt utover «hei», «takk» og «ha det bra».

Tett på kundene: Tine Marie Rekve Stein trives veldig godt med jobben som daglig leder for nærbutikken i Posebyen. Hun mener det nære forholdet til kundene har mye å si for trivsel på jobben. Foto: Reidar Kollstad

— Vi får høre det meste fra de faste kundene våre, om brekte bein, sykdommer og barnebarn. Det blir ofte til at man slår av en prat når de kommer innom, forteller daglig leder Trine Marie Rekve Stein.

Trine Marie Rekve Stein, daglig leder

Ekstra service

Som sjef for Norges aller minste Joker-butikk får hun daglig oppleve hva det vil si å jobbe i en nærbutikk som frekventeres av mange faste kunder. I tillegg til de små, intime lokalene i Kronprinsensgate, driver butikken med varelevering direkte på døra og leverer dagligvarer til over 100 kunder i nærområdet hver uke. Den direkte kontakten med kundene er med å skape et nært forhold.

  • Vi er veldig glad i å snakke med kundene våre, og jeg tror folk setter pris på den ekstra servicen.

Den daglige turen: Posebyen-beboer Helge Strømme er innom den lille butikken i Kronprinsensgate en gang hver dag. Foto: Reidar Kollstad

— Hvorfor så mange kommer hit og handler fast er jo ikke så lett å si. Men vi ligger nokså alene her oppe og har mye eldre kunder som kanskje er litt dårlige til beins. Da er det lettvint for dem å komme hit. Vi er også veldig glad i å snakke med kundene våre, og jeg tror folk setter pris på den ekstra servicen, sier Rekve Stein.

Varelevering: Gaute Kvevik er sjåfør når varer skal leveres hjem til kunder i nærområdet. Joker Kronprinsensgate får tilsendt handlelister fra over 100 kunder hver eneste uke. Foto: Reidar Kollstad

Luftet hunden for kunden

Hun sier det tidvis kan oppstå en liten «drive-in» for rullestoler utenfor butikken. Handlelister leveres, de ansatte finner varene i butikken og pakker alt ferdig i poser for kundene. På handlelistene kan det for eksempel stå: «kjeks, samme som sist», og da vet de ansatte akkurat hva det betyr. Å gå litt ut over hva en ser på som vanlig kundeservice er noe den daglige lederen gjør både mye og ofte.

— Vi går som regel alltid her for å handle basisvarer, mye fordi det er så hyggelig å komme inn her.

Berit Ness, kunde

— En eldre dame som var fast kunde kom innom og fortalte at hun skulle på sykehuset og ha en operasjon. Hun bodde like ved og hadde hund. Da ble det til at vi her i butikken luftet hunden hennes mens hun var borte.

Hverdagshandel: Berit Ness og datteren Tiril Ness Bisama er ofte innom nærbutikken sin for å handle dagligvarer. -Det er alltid så hyggelig å komme inn her, sier Berit. Foto: Reidar Kollstad

Hyggelig butikk

Betjeningen blir oppdatert på de faste kundenes sykdommer på daglig basis, og dette har kommet til nytte om for eksempel demente kunder har glemt at de har sukkersyke og kommer i kassen med varer som ikke er bra for dem. Da sier de ansatte ifra.

For Berit Ness og datteren Tiril er Joker-butikken ofte fast stoppested når hverdagsvarer skal handles inn.

— De ser med en gang at det er et nytt menneske i butikken, og jeg fikk full utspørring da jeg startet opp for et år siden.

Trine Albretsen, ansatt

— Vi bor rett ved siden av her og er innom i hvert fall to til tre ganger i uka. Vi går som regel alltid her for å handle basisvarer, mye fordi det er så hyggelig å komme inn her. Betjeningen er alltid blide, selv om det er travelt, sier Ness.

Etel Hansen bor også rett ved, og synes det er praktisk og lettvint å kunne handle dagligvarer på nærbutikken.

— Når man først handler litt, så kan det bli tungt å bære. Derfor liker jeg at butikken ligger så nær der jeg bor. Det er alltid her jeg handler i det daglige, og jeg synes det er en veldig grei butikk, sier Hansen.

Trangt mellom rekkene: Det er ikke for mye boltreplass når man jobber i Norges minste Joker-butikk. Her plasserer Trine Albretsen varer ut i hyllene. Foto: Reidar Kollstad

Nærkontakt

Joker Kronprinsensgate har til sammen 13 ansatte, som veksler på å jobbe i butikken. Når det kommer nye ansatte, går det aldri ubemerket hen hos kundene.

— De ser med en gang at det er et nytt menneske i butikken, og jeg fikk full utspørring da jeg startet opp for et år siden, smiler relativt nyansatte Trine Albretsen.

Med maks en halvmeter mellom hyllene blir det mye nærkontakt både mellom kundene og mellom kunder og ansatte. Skal man passere hverandre, er det umulig å ikke få litt fysisk kontakt på kjøpet.

— He he. Ja, vi er jo veldig glad i å ta på kundene våre her. Vi er nok den butikken i byen som koser aller mest med kundene våre, sier daglig leder Rekve Stein.

Har du tips til nabolag du synes vi bør skrive om? Send en mail til: ann.magritt.arnli@fvn.no