Arbeidet med å sikre området rundt Vøringsfossen startet i fjor, og onsdag 25. mai åpner det første av flere utsiktspunkt og nye fasiliteter ved fossen.

Bakgrunnen for arbeidet er at flere deler av området rundt fossen har vært usikret. Det har skjedd ulykker hvor turister har falt i fossen og tre dødsfall er registrert de siste årene.

Området er også preget av mye slitasje etter mye besøk.

Med sitt 145 meter lange fossefall fra Hardangerviddeplatået er Vøringsfossen en av Norges mest kjente fosser og et populært turistmål.

Fossen er en av de mest besøkte naturbaserte attraksjonene i Norge. Nå håper Statens vegvesen og de andre involverte i arbeidet at sikringene vil bidra til at det blir tryggere å ferdes i området også.

— Sikringene er en definitivt årsak til oppgradering – at folk kan oppleve fossen på en sikker måte. Men en kan aldri sikre seg for hva folk gjør på et sånt sted, sier prosjektleder Kjersti Wold for Statens vegvesens oppgradering ved Vøringsfossen.

Utkikkspunktet balanserer 700 meter over havet:

FØRSTE DEL: Det første utsiktspunktet mot Vøringsfossen, Nordre, åpnet for skuelystne onsdag 25. mai. Det er første trinn i en lang arbeidsprosess for å bedre og sikre fossen bedre. Foto: Kjersti Wold/Statens Vegvesen

Bedret sikret turområdetNye utsiktsplattformer og sikrede stier, ny gangbro og forbedrede publikumsfasiliteter er en del av arbeidet. Det første utsiktspunktet er endelig sikret, innenfor gjerder.

— Nordre utsiktspunkt åpner nå og er det punktet som gir utsikt tvers over juvet. Der ser en rett imot Vøringsfossen og er der en ser det best. Svært lite sikring tidligere, nå får en godt overblikk over fossen og hele Måbødalen . På vei mot det ytterste utsiktspunktet passerer man en mindre brokonstruksjon som nok kan gi et sug i magen for enkelte, sier Wold.

Norge trender på utenlandske reiselister:

BRO: Vøringsfossen er, sammen med Trollstigen og Gjende, ikonpunkter langs Nasjonale turistveger. Neste år kan allerede den spektakulære broen stå klar. Foto: CARL-VIGGO HØLMEBAKK
STARTER NÅ: Broen blir i syv deler og må settes sammen ved hjelp av helikopter. Den blir 42 meter lang og tre meter på det bredeste. Står du på broen, er du cirka 40 meter over fossen, før den kaster seg ut i juvet. Foto: CARL-VIGGO HØLMEBAKK

Bygger flere plattformer

Byggingen med diverse sikringer har skapt kontroverser siden arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk vant arkitektkonkurransen i 2009. Særlig motstand har det vært mot broen som skal gå over fossen.

— Det vil alltid være noen kontroverser rundt den type utbygginger og det har det vært i forbindelse med jobben, men jeg har opplevd mest positive reaksjoner i området.

Kostnadene til prosjektet ligger på rundt 290 millioner kroner, finansiert av Eidfjord kommune, Hardangerrådet og Hordaland fylkeskommune i tillegg til Statens vegvesen. Hele anlegget skal etter planen stå ferdig i løpet av 2020, ifølge Samferdselsdepartementet.

750.000 tar denne flotte togturen årlig:

SIKRERE: Gjerder rundt utkikkspunktene er satt opp for å sikre området bedre. De siste årene har tre personer falt i fossen og mistet livet. Foto: Kjersti Wold/Statens Vegvesen

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Og har du fått med deg disse oppdateringene?

Skal du har Norgesferie i år? Her får du tips:

Eller trenger du reiseinspirasjon til utenlandsturer? Se disse fine sakene: