Han må ha rømt fra galehuset.

600 brølende hestekrefter slynger BMW-en fremover med et slikt ubegripelig skyv at jeg angrer på at jeg sluttet med barndommens bleier.

Inn i krappe kurver, over bakketopper, ned i dype daler, med hylende motor og skrikende dekk drønner familiebilen forbi Porsche-eiere som trodde de kjørte fort.

I en sving legger villmannen bilen sidelengs ut i en breisladd, så både bakdekk og passasjerer skriker, skogen nærmer seg i ekspressfart.

Jeg ville vært overbevist om at min siste time var kommet, hadde det ikke vært for én ting:

At sjåføren har hvilepuls.

FYLLES OPP: Gamle og nye snadderbiler står bokstavelig talt i kø for å tanke opp etter en rask tur på banen. Foto: Paal Kvamme

Kjørt banen 4000 ganger

Den milde, stille tyskeren som nettopp satte seg inn i en hvit M5 med «Ring-Taxi» på siden, er ikke klin kokos – han er dyktig.

Ikke bare har han kjørt banen rundt 4000 ganger – som sjef for chassisutvikling i BMWs motorsportavdeling har han vært sentral i utviklingen av bilen.

— Jeg kjenner bilen, sier Limmer tørt.

FARTSYLT: For mange er Nürburgring den ultimate manndomsprøven, der man får bryne seg mot bilen, banen og seg selv. Ikke alle kommer hjem uten sår i lakken. Foto: Paal Kvamme

Det kommer godt med. Disse knappe to milene med svingete asfalt er den lengste, mest berømte og farligste racerbanen i verden.

Vi må vente med å kjøre ut, da en Renault Mégane har havnet på taket i høy hastighet. Bilen er fullstendig vraket, akkurat som sjåførens selvbilde. Flere ganger om dagen blir banen stengt mens vrakdeler kostes av veien og nytt autovern skrus opp.

— Kundene er alle mulige folk, fra 16-åringer som har fått turen i gave, fra mødre og døtre som har spart i årevis, til eldre mennesker og rullestolbrukere, sier Limmer.

Alle får samme instruks før turen:

— Gi beskjed hvis frokosten kommer opp igjen, eller hvis jeg skal kjøre saktere. Det er ennå ingen som har bedt meg kjøre fortere.

Vil du ha reisetips fra vårt ekspertpanel?

PUBLIKUM: En million motorentusiaster trekker årlig til Nürburgring for å oppleve litt høyoktan underholdning. Foto: Paal Kvamme

Det grønne helvetetPå 1960-tallet ga Formel 1-stjernen Jackie Stewart banen kallenavnet «det grønne helvetet», på grunn av den kuperte, krevende løypen.

Snart 90 år etter at Nürburgring åpnet, er det fremdeles et yrende liv her, med billøp, testing av nye bilmodeller – og turistdager.

Da er Nürburgring åpen for alle, uansett om du kjører bobil eller Bugatti. For 29 euro pr. runde kan du kjøre som om du har stjålet både bil og bensin.

Ikke ulikt Bernd Limmer, altså.

Mens vi dundrer gjennom landskapet med hylende turboer og skrikende dekk, er Limmer så avslappet at det er like før han tar frem matpakken.

Turen er et adrenalinrush uten sidestykke – endeløst skummelt, og samtidig helt fantastisk.

Åtte og et halvt minutt etter start er M5-en tilbake der den startet, etter at Limmer har kastet bilen inn i nye hårnålssvinger, vinket til fotografene langs banen – og pekt ut åstedet for et av Nürburgrings mørkeste øyeblikk.

FRITT FREM: Lyst til å kjøre som om du har rømt fra galehuset? Etter en dødsulykke i fjor, der en bil lettet fra bakken og drepte en publikummer, er fartsgrensene igjen fjernet. Foto: Paal Kvamme

Stygg ulykke

Sommeren 1976 ville Niki Lauda, regjerende verdensmester i Formel 1, boikotte banen fordi den var farlig. Andre førere nektet, og motvillig stilte Lauda til start.

I andre runde kræsjet han, og Ferrarien eksploderte i et flammehav. Ett minutt gikk før andre sjåfører fikk ham ut av det overtente vraket – sterkt forbrent, og med livstruende skader.

ULYKKER: Det er en grunn til at prisene på leiebil er temmelig stive – flere ganger om dagen blir banen stengt på grunn av ulykker. Foto: Paal Kvamme

Lauda havnet i koma, ingen trodde at østerrikeren kunne overleve, og katolske prester ga ham den siste olje.

Men plutselig kviknet han til igjen, og bare uker senere var han tilbake bak rattet i nye Formel 1-løp.

Ulykken satte en brå stopp for Nürburgring som Formel 1-bane, først mange år senere var banen bygget om nok til å gjenoppta de store folkefestene.

NORDSLØYFEN: Klistremerket viser omrisset av Nordschleife. Foto: Paal Kvamme

Skal du på Norgesferie? Her får du gode tips:

Vidar Johnsen droppet siste runde

Rundt én million motorentusiaster besøker årlig den tyske banen, for å høre på endeløse symfonier av illsinte racingmotorer, og kjenne lukten av brent olje og svidd gummi.

En av årets besøkende er en ikke ukjent gullstrupe fra Haugesund.

— Det var helt fantastisk. Uten tvil noe av det råeste jeg har vært med på, gliser Vidar Johnsen etter å ha parkert sin leide BMW 228i.

  • Skal du til Tyskland i sommer? Sjekk disse reisetipsene:

Vi møtte vinkongen av Mosel:

Noen av verdens beste viner finner du på denne ruten:

RÅ OPPLEVELSE: - Nürburgring er noe av det råeste jeg har vært med på, sier tidligere Vamp-vokalist Vidar Johnsen etter fire svette runder. Foto: Paal Kvamme

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

— Jeg har kjørt litt før, utenfor London. Der var det råere biler, Lamborghini og Ferrari og slikt, men mindre krevende bane. Dette var mye kjekkere – her er hver sving en utfordring. Over bakketoppene blir du nesten vektløs.

Den tidligere Vamp-vokalisten kjøpte fem runder, men ga seg etter fire.

— Da var jeg gjennomvåt av svette og turde ikke strekke strikken lenger. Jeg var ganske skjelven etterpå, da måtte jeg spasere av meg adrenalinrushet på parkeringsplassen, sier Vidar Johnsen.

Som klokket inn en rundetid på ni minutter og 16 sekunder. Det er virkelig, virkelig raskt.

Fikk du med deg vår store sjekk av sikkerhetskontroller?

VED RATTET: - Det er to ting man aldri blir lei. Den ene er Nürburgring, den andre har med kvinner å gjøre, sier Bernd Limmer i BMWs Ring-Taxi. Foto: Paal Kvamme

Vi setter ny rekord

Det er på tide å prøve seg på banen. Med skrekkblandet fryd setter vi av gårde i en racerigget VW Scirocco.

YOU TUBE: - Folk elsker å se biler krasje, sier Nick Ebben. Hver helg kjører han fra Nederland for å filme kjøringen. De beste klippene legger han ut på YouTube. Foto: Paal Kvamme
SHOPPING: Ingenting å si på modellbilutvalget i bensinstasjonen på Nürburgring. Foto: Paal Kvamme

Svingene kommer som slengt mot oss, vi har mer enn nok med å tviholde i rattet, køle på der det er mulig, bremse hardt inn før svingene og – som om ikke dette var nok – følge med i speilene, slik at raskere biler kan plystre forbi på venstre side.

Snart har avisens utsendte satt en ny rekord på Nürburgring.

Aldri før har noen blitt forbikjørt av så mange.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Skal du på ferie i Europa i sommer? Her får du reiseinspirasjon: