Syv av RBKs totalt ni hovedpartnere skal reforhandle sine kontrakter til høsten. Ingen av dem gir klart uttrykk for at de ikke vil gå på en ny periode, men per i dag tør heller ingen love at dette skjer.

– Til nå har vi landet 73 sponsoravtaler som strekker seg lenger enn dette året, av om lag 100 totalt. Vi skal klare dette, sier markedsleder i RBK, Per Mikalsen, til Adresseavisen.

Kun to med videre

I dette tallet ligger sponsorer i ulike kategorier og størrelser, som alle ønsker å fremme sin merkevare gjennom Rosenborg. Her ligger også hovedsponsoren Rema 1000 og åtte andre «partnere», som er klubbens største sponsorer. Men der 73 av de «minste» nå er i boks, er situasjonen annerledes blant disse store. Per i dag er kun utstyrsleverandøren Adidas (kontrakt ut 2012) og Adresseavisen (kontrakt ut 2010) garantert med videre, mens de andre har kontrakter som går ut ved årsskiftet. Dette er kontrakter som utgjør storparten av RBKs totale sponsorinntekter (48 millioner kroner i fjor), og som etter det Adresseavisen erfarer i dag er inne med mellom 25 og 30 millioner kroner årlig.

Les også:

Satser på lange avtaler

I dette regnestykket går Rema 1000 inn med et beløp på i underkant av åtte mill. (noe avhengig av RBKs prestasjoner), mens de øvrige er inne med mellom to og fire mill. Unntakene er Adidas´ og Adressavisens avtaler, hvor det like mye handler om levering av utstyr og andre tjenester.

– Hvorfor går så mange ut nå, Mikalsen?

– Da vi inngikk avtalene, var det med tanke på at vi skulle endre litt på strukturen for partneravtalene før 2010-sesongen. Det var en god tanke bak, men i etterpåklokskapens navn kan man vel si at vi nå vil jobbe for å få fram lange avtaler, slik at det ikke blir så mange reforhandlinger i samme år, innrømmer markedslederen.

Får svar i høst

Med tanke på den økonomiske situasjonen RBK allerede er inne i, er det ingen tvil om at det får konsekvenser dersom det blir vanskelig å lokke de store med videre. Mikalsen er i kontakt med flere av partnerne, men får ikke endelig svar før i høst. Dette svarte de syv partnere da Adresseavisen kontaktet dem i går:

1. Rema 1000, hovedsponsor:

– Vi er i samtaler om forlengelse og fornyelse av dagens avtale, opplyser RBK-leder Nils Skutle om saken. Rema-sjef Ole Robert Reitan har ikke vært tilgjengelig for å kommentere saken overfor Adresseavisen.

2. Bygger'n, mot slutten av en fireårsavtale:

– Vi er i kontakt, og håper å ha kommet med en konklusjon i løpet av sommeren. Det har vært en positiv dialog, men vi må også se markedet litt an. Byggebransjen har merket finanskrisen, men nå ser det litt lysere ut igjen, sier marketingsjef Ottar Hansen.

3. Telenor, mot slutten av en fireårsavtale:

– Vi skal bruke juni på å stake kursen videre. Først da vet vi om vi skal gå inn i reforhandlinger, eller ikke. Vi har et meget godt samarbeid med RBK, men må finne ut av om vi fortsatt skal satse på fotball, eller mer mot annonsering i tv og aviser, sier sponsorsjef Petter Svendsen. Telenor har også avtaler med Stabæk, Tromsø og Start, hvor situasjonen er lik den i RBK.

4. Sparebank 1 SMN, kom inn i fjor:

– Vi er i dialog, og vår intensjon er at vi har startet et langt og godt samarbeid. Vi har et godt håp om at dette går i orden. Samtidig rammer finanskrisen også midt-Norge, og da er det ikke unaturlig at man blir mer tilbakeholden med å støtte tiltak innen kultur og idrett, sier informasjonsdirektør Hans Tronstad.

5. Veidekke, vært med siden 1. januar 2008:

– Kontrakten går ut i 2009 eller 2010. Dette avhenger av utbyggingsprosjektet på Lerkendal. Kommer det i gang i år, fortsetter avtalen. Utover det kan jeg si at vi er positive til videre samarbeid. Men også vi er nødt å vurdere hva vi skal bruke pengene våre på, sier regionleder Rune Forbord.

6. Shell, samarbeidet med RBK siden 80-tallet:

– Vi er i dialog, men det er foreløpig for tidlig å si om avtalen vil bli forlenget, sier kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun. Han forklarer at endelig avgjørelse neppe tas før til høsten, men at de økonomiske tidene ikke har betydning for utfallet av saken.

7. Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), vært med i tre år.

– Vi er i løpende kontakt, og det blir en avgjørelse tidlig i høst. For oss handler det ikke så mye om penger og finanskrise, men om innholdet av selve avtalen. Vi har et positivt samarbeid med RBK, sier kommunikasjonssjef Inge Bartnes.

Innholdet av disse avtalene ønsket ingen å snakke om i detalj i går. Men etter det Adresseavisen erfarer skal det i flere tilfeller være snakk om treårsavtaler. Dersom partene blir enige.

Adresseavisen vil forlenge

Adresseavisen er positiv til å forlenge med RBK også utover 2010-!sesongen. Årsaken til!et er selve innholdet! av sponsoravtalen.

– Avtalen er forretningsmessig basert, hvor vi blant annet leverer annonsepakker, RBKs kampmagasin og drifter klubbens hjemmeside. Vi har et godt samarbeid med Rosenborg, sier opplags— og merkevaredirektør i Adresseavisen, Bjørn Vik-Mo.

Mediebransjen har vært lidende av finanskrisen den siste tiden, og Vik-Mo sier det hadde vært uaktuelt å fortsette som partner dersom det hadde handlet om «rene penger».

– Vi er inne i en tid hvor en slik løsning ville gjort videre sponsing vanskelig. Vi er mye mer kritisk i forhold til dette nå, enn tidligere. Men i og med at alt er veldig forretningsmessig basert, så går vi inn i nye forhandlinger neste år med ønske om fortsatt samarbeid, sier han.

Adidas har treårsavtale

Mens Adresseavisens avtale går ut neste år, er utstyrsleverandøren Adidas midt inne i en åtteårsavtale som strekker seg ut 2012. Allerede nå røper imidlertid country manager Torkel Stensrud at Adidas gjerne fortsetter samarbeidet:

– Vi håper at finanskrisen er over innen den avtalen går ut, så det påvirker ikke vårt samarbeid. Vi fortsetter gjerne samarbeidet med klubben også etter 2012, fastslår Stensrud.