Fotball, 08. April , Tippeligaen , Sør Arena , Start - Rosenborg, RBK jubel, Steffen Iversen , Rade Prica Foto: Tommy Ellingsen

– I det store bildet er ikke Rosenborg dyre. I flere nordiske klubber er hovedsamarbeidspartnernes avtaler verdt mellom 10 og 20 millioner i året. Og om noen år vil det også gjelde oss, sier Per Mikalsen til Adresseavisen.

Etter mange gode år er norsk fotball rammet av krise, hvor flere klubber allerede har måttet kutte lønninger. Også RBK har merket utviklingen, med færre tilskuere og røde tall i budsjettene.

Vil peke oppover

Samtidig skal klubben i år reforhandle avtaler med syv av hovedsamarbeidspartnerne, deriblant hovedsponsor Rema 1000. I fjor bidro Rema med om lag åtte av totalt 48 millioner i sponsorinntekter, men i et tøft finansmarked er flere av partnerne usikre på om de vil være med videre. Likevel tror Mikalsen at konjunkturene vil peke oppover.

Les også:

– Vi er i reforhandlinger med Rema om ikke lenge, og det blir feil å spå hva disse vil føre til. Jeg tviler dessuten på at avtalen vi inngår nå, vil være veldig forskjellig fra tidligere. Men jeg er sikker på at mange rundt oss ser at de verdiene klubben står for, rettferdiggjør at dette på sikt vil ligge på mellom ti og 20 millioner, fortsetter han.

Ikke lettere neste år

«På sikt» er imidlertid ikke her og nå. Da Mikalsen kom til klubben i fjor høst, hadde norsk fotball ennå ikke merket krisen, og optimismen rådde. Men på grunn av ny struktur på sponsorsiden ble det for noen år siden bestemt at mange av RBKs sponsorkontrakter skulle gå ut i nettopp 2009, og Mikalsen innrømmer at det går lenger tid å få «landet kontrakter» nå.

– Vi har gode tilbakemeldinger fra de største partnerne, men blant de minste merker vi at det tar mer tid. Dette handler litt om tiden vi er inne i, men også at markedet er blitt mer bevisst hva de bruker penger på. For oss er det derfor viktig å følge opp hver enkelt sponsor tett, sier Mikalsen.

– Hvordan blir dette neste år?

– Det kan bli vanskeligere. Samtidig har vi ikke så mange kontrakter som går ut i 2010, slik at det blir færre reforhandlinger da, enn i år, sier han.

Les også:

Internasjonalt

Med usikkerheten må RBK derfor jobbe med mulig nye samarbeidspartnere i tillegg til å få med de gamle videre. Ett av alternativene er nå å se utover Trøndelag og Norge. Skal klubben noen gang nå målet om å være blant de 30 beste i Europa, må inntektene inn, og etter noen magre år sportslig er det aktuelt å fri til selskaper utenfor landegrensene:

– Det er viktig at majoriteten av sponsorene våre er fra Trøndelag og Norge. Samtidig er vi åpne for at andre aktører kan komme på banen, for eksempel internasjonale selskaper som vil inn i Norden, sier Mikalsen.

Brattbakk og Strand?

Da Adresseavisen traff markedslederen i går, kom han fra et møte med eksisterende og potensielle sponsorer. I det siste har RBKs markedsavdeling vært gjennom et generasjonskifte. Totalt jobber 28 personer i avdelingen, og etter at tidligere profiler som Sverre Brandhaug er ute, har det vært stilt spørsmål om det nå er for mye dress og for lite fotball på avdelingen. Dette er Mikalsen uenig i:

– Jeg synes miksen er god. Vi må ha folk som kan det de skal prate med folk om, og det føler jeg vi har, sier han.

– Så de tar feil, de som savner fotballprofiler i din avdeling?

– Det handler om hva folk brukes til. Men når du spør, kan jeg si at vi jobber med å trekke inn flere profiler. Men jeg tror det er riktig å bruke disse overfor sponsorene på kampdager, enn når det skal forhandles, sier han. Og nevner at Sverre Brandhaug, Mini og Gøran Sørloth allerede er inne på kampdag. Men også navn som Harald Martin Brattbakk og Roar Strand når det gjelder framtida.

ALLE MÅL I ALLE LIGAER: Prøv Norges råeste livescore på mobilen!