Formel 1-stjernen Lewis Hamilton er i hardt vær etter at han sprutet champagne rett i fleisen på en podiumdame etter seieren i Kinas Grand Prix søndag.

– Kvinnefiendlighet, mente den norske professoren Gerd von der Lippe.

Hun sa tirsdag at handlingen fra Hamilton var et tegn på et mannsdominert idrettsmiljø der slikt aksepteres.

Bergens Tidende har hentet inn tall fra Norges Motorsportforbund som viser at forbundet har 36.176 medlemmer. 8192 er kvinner mens hele 27.984 er menn. Altså en overveldende mannsdominans.

Men at motorsport generelt er kvinnefiendtlig og kjønnsdiskriminerende er feil, mener Viasats motorsportkommentator Atle Gulbrandsen. Han får støtte av utøveren Ayla Ågren, som ble førsrte kvinne til å vinne det amerikanske formel 1600-mesterskapet.

Atle Gulbrandsen kommenterer motorsport for Viasat. Foto: NTB scanpix

– Jeg vil si snarere tvert imot: Min erfaring er at jenter er mer enn velkommen i motorsportmiljøene, sier Gulbrandsen.– Vi damer blir mer og mer akseptert, sier Ågren.

Gutter får bil, jentene barbie

For å begynne med Lewis Hamilton-sprutingen: Begge mener at det var litt unødvendig.

– Kanskje uheldig, ja, men å si at dette er kvinnefiendtlig er å dra det veldig langt. Dette skjedde «in the heat of the moment». Han feiret og hadde adrenalinkick, sier Ågren.

– Det å sprute med champagne på seierspallen er en tradisjon som ble startet av Dan Gurney i 24-timersløpet på Le Mans i 1967, og som raskt spredte seg til en rekke idretter. Man kan mene hva man vil om å sløse med godt drikke på denne måten, men jeg vil påstå at dette ikke har noe som helst med kvinnefiendtlighet å gjøre. Når sjåførene har fått sine premier begynner de å sprute champagnen, og de som er så uheldige å stå i nærheten pleier å bli truffet. Være seg om det er menn eller kvinner, sier Gulbrandsen.

Ayla Ågren har selv skrevet oppgave om kjønnsfordelingen i motorsport.

– Når gutter er to år gamle får de gjerne en lekebil, mens jentene får barbiedukke. Og når jenten er seks-syv år gammel, er ikke tanken der hos foreldrene at datteren skal begynne med motorsport. Da er det gjerne mer vanlig med fotball, håndball eller ridning, sier hun.

Så annen jente kjøre

Ayla Ågren var seks år da hun oppdaget at motorsport ikke bare er for menn.

Ågrens motorsportinteresse ble tent under et nordisk mesterskap i gocart i Sverige.– Vi dro og så på et løp. Da var jeg seks år gammel, og jeg fikk øye på en jente som drev med gocart. Da så jeg at motorsport er noe som både gutter og jenter kan drive med, forteller hun.

– Det begynner å komme en god del jenter, spesielt i de yngre årsklassene. Men klart, motorsport er mannsdominert. Det vil ta tid før det endrer seg, sier hun på telefon fra USA.

– Gått ut på dato

Atle Gulbrandsen mener at podiumdamenes tid snart bør være forbi.

– Konseptet har gått ut på dato. Dette mener også flere i motorsportsmiljøet, og derfor har man sluttet med dette konseptet i FIA World Endurance Championship som er det nest mest prestisjefylte bilsportsmesterskapet i verden etter formel 1, sier Viasat-kommentatoren.

Gerd von der Lippe kalte formel 1 en «gutta boys-idrett».

– Man kan sikkert kalle formel 1 og bilsport for det, men samtidig er det verdt å merke seg at bilsport er en få idretter hvor kvinner og menn konkurrerer på like vilkår. Det har vært kvinnelige førere i formel 1, det er kvinnelige testførere nå, og det er kvinnelige teamsjefer. Det er kvinner som kjemper i toppen i amerikanske IndyCar, Danica Patrick er en av de største stjernene i NASCAR, norske Ayla Ågren hevder seg bra i amerikansk racing og så videre. Jeg tviler på at noen av de nevnte ser på bilsport som kvinnefiendtlig. Snarere tvert i mot, sier Atle Gulbrandsen.

PS : Lurte du på om det er podiumdamer eller podiummenn når Ayla Ågren konkurrerer? — Det er podiumdamer hos oss også, kan Ågren fortelle.

Følg oss på Facebook og Twitter