— Vi traff godt på oppstartsåret, sier Marius Krossen og klatrer opp i en 27 fots Cormate inne på Båthuset i Kristiansand. Forretningen holdt stengt lørdag mens daglig leder Tore Stray Laastad var på Sjøen for alle-messen i Lillestrøm. Likevel kom medeier Marius Krossen innom forretningen på Lumber for å hjelpe et par kunder.

— Denne tror vi det går en del av, sier han om den norskdesignede båten til rundt 900.000 kroner.

Medstrøm

Folk ser ikke ut til å bli skremt av båtpriser fra en snau million og oppover. Båtbransjen har vært gjennom svært tøffe tider siden 2008.Nesten alle produsentene i landsdelen har enten lagt ned eller flagget ut. Kun Ibiza er igjen som stor produsent.

Jeg tror vi kan gi en tredjedel hver til renta, været og hestekraftavgiften

Nå er imidlertid bransjen på vei opp fra bølgedalen. Både produsenter, utstyrsleverandører og forretninger melder om medstrøm. Tegnene begynte å vise seg i fjor, og har økt i styrke gjennom vinteren.

Vi solgte bra til å være første året i fjor. Omsetningen endte på rundt 12 millioner kroner, og vi vil tredoble den i år. 30 millioner skal vi i hvert fall nå, sier Tore Stray Laastad. Han forteller at de allerede har solgt flere Windy-båter til over to millioner kroner i år.

Prisfall og legalisering av vannscootere gjorde at Båthuset ble utsolgt for sine 32 scootere i mai i fjor. Nå har de tatt inn 60 og har mulighet for 40 til.

— Vi har allerede solgt 33 i år, sier Marius Krossen.

En av dem som har kjøpt er Paul Bransdal.

Paul Brandsdal oppgraderer vannscooteren sin i år, og skaffer en mer komfortabel modell. Foto: Roald Ankersen

— Jeg har en lignende, men skal oppgradere til en mer komfortabel modell. På disse får jeg plass til begge ungene, sier Brandsdal og viser scooteren med 260 hestekrefter.

50 prosent opp

Konkurrenten, Kristiansand Bådsenter, hadde en økning på 49 prosent i fjor. Omsetningen steg fra 34 til 49 millioner kroner, ifølge regnskapet.

— I år ligger vi 30 - 50 prosent over fjoråret. Det er veldig lovende, selv om vi ikke tror det blir så mye over i hele år, sier daglig leder Erik Hjemdahl. Han mener den grønne vinteren har gjort at folk tenker båt tidligere på året.

Hjemdahl er på Sjøen for alle sammen med blant andre Anders Topland i Grimstad Bådsenter, eierne av forretningene i Grimstad, Arendal og Kristiansand.

Går tom

Topland bekrefter veksten.

— Det er utrolig gøy. Vi har solgt 20 båter her inne. Det er ikke normalt, sier Topland. Båtselgeren opplyser at de snart er tomme for en av de mest populære båtene, Ibiza 760.

Daglig leder Anders Topland sier trillingbutikkene Grimstad Bådsenter, Kristiansand Bådsenter og Arendal Bådsenter sammen har solgt 20 båter på Sjøen for alle. Foto: Hege R. Ousland/Norboat

— Til nå i år har vi solgt 20 av dem, og har bare tre igjen. Da kan jeg ikke bruke mer tid på å prøve å selge den. Det er ni år siden jeg kunne si noe sånn, forteller en fornøyd Topland.

Før båtsesongen starter, skal butikken i Grimstad levere ut 90 bestilte båter. Kristiansand har 65 på bestilling og Arendal cirka 50. — I tillegg er mange båter solgt og levert, sier Topland. Konsernets tre forretninger økte salget fra 165 millioner til 185 millioner i fjor.I år tror han de når 200 millioner.

— Hva er årsakene til denne økningen?

— Jeg tror vi kan gi en tredjedel hver til renta, været og hestekraftavgiften, sier Topland.

- Øker fra vårt beste år

Flak AS leverer utstyr til båtprodusenter og butikker. De melder om kraftig økning fra sitt beste år.

— Salget har vært veldig bra. 2014 var all time high hos oss med salg på 157 millioner kroner. Likevel ligger vi 25 prosent over, sier Kjetil Flak. Han er hovedaksjonær i Flak AS etter å ha kjøpt ut søsknene sine i fjor. Grossisten ligger synlig til i Sørlandsparken, og betjener produsenter og forretninger over hele landet. I tillegg eier de sin egen kjede, Best Marin.

Kjetil Flak i Flak AS sier at de opplever en helt ny optimisme i båtbransjen nå. Foto: Hege R. Ousland/Norboat

— Vi ser at folk pusser opp sine gamle båter eller kjøper nye. Det ser ut til å være nok av penger blant folk, sier Flak. Bedriften fikk et dropp på cirka 10 prosent etter finanskrisen, langt bedre enn de fleste i bransjen.

— Men nå har vi tatt det igjen, og vel så det, sier Flak. Han kan opplyse at utstyrstrendene i båt også går mot mer elektronikk og sofistikert tilbehør, utstyr som kan kobles mot mobiltelefon og nettbrett.