Baat-2.jpg Foto: Grafikk Fædrelandsvennen

ARENDALl: — Det har fortsatt nedover. Du blir vel ikke overrasket når jeg sier at 2011 var et dårlig år for oss, enda dårligere enn 2010. Slik er det for de aller fleste, sier administrerende direktør for Windy i Arendal, Knut Heiberg-Andersen.

Windy er den største av fritidsbåtprodusentene på Sørlandet. Fortsatt finnes det 15-16 aktive båtmerker fra Aust-Agder, men hos noen av dem har formene fått hvile i ett eller to år.

Fædrelandsvennens gjennomgang av regnskap viser at det totalt sett er svært liten lønnsomhet i bransjen. Da nybåtsalget var på topp i 2007, var overskuddet blant de 16 største bedriftene kun på 50 millioner kroner til sammen, av en omsetning på én milliard.

Mange sagt opp

Firmaenes egne regnskaper viser at det i toppåret 2007 ble omsatt for 1,005 milliarder kroner hos 16 forskjellige båtprodusenter på Sørlandet. Windy solgte for 347,5 millioner kroner. Nå er hele den lokale bransjen sunket ned til størrelsen Windy hadde alene i glansdagene. Salget har svunnet hen med 60 prosent.

Samtidig har det vært massive nedskjæringer. Vår gjennomgang viser at det i 2007 var cirka 460 ansatte i fritidsbåtbransjen i Aust-Agder. Tre år etter var de offisielle tallene 235. Regnskap og samtaler med de fleste av produsentene viser at det i år er cirka 180 igjen.

Nordmenn har penger

2010-tallene viser et salg på 397,3 millioner kroner fra 16 produsenter. Mye tyder på at året etter var enda verre for bransjen.

— Vi har hatt en veldig stor eksportandel. Det europeiske markedet er fryktelig dårlig nå. For det første er det dårlige tider i økonomien. For det andre står den norske krona sterkt, slik at norske produkter blir dyrere, sier Heiberg-Andersen hos markedslederen Windy.

Han legger imidlertid til at innenlandsmarkedet er bedre enn på ganske lenge.

— Nordmenn har mer penger mellom hendene, og har lyst til å kjøpe båt, sier Heiberg-Andersen.

Det er likevel langt igjen til de gode årene. På det meste har Windy hatt 220 ansatte. Nå har de 60. ## Kraftig brems

Blant de andre store på Sørlandet er det blandet stemning.

— Vi hadde nedgang også i 2011, men det er for tidlig å si noe om 2012, sier daglig leder i Skibsplast, Rune Skibsrud.

De har slanket staben kraftig i forhold til for få år siden. I 2007 var det 44 årsverk ved bedriften. Nå er det 11. — Vi produserte en stund for lager og måtte plutselig dra kraftig i bremsen, sier båtbyggeren på Evje.

16.000 bruktbåter til salgs ligger som en propp i systemet, og hindrer nybåtsalget. Den dalende interessen viste seg også på Sørlandets Båtmesse i Arendal. For fem år siden besøkte over 20.000 messen. De siste to årene har besøkstallet ligget på 5000. Nok en indikasjon på sviktende salg er tallet på registrerte båtmotorer. Det ble halvert fra 2007 til 2010, og fortsatte nedover i 2011. ## Tjener penger igjen

Helt svart er det ikke, og produsentene tilpasser seg en hverdag med lavere volum.

Ibiza på Moy i Grimstad økte salget fra 39 til 43 millioner kroner i fjor. Likevel er det kun på en tredjedel av omsetningen de hadde i 2007. Ibiza var blant dem som hadde det største fallet. I 2006 og 2007 tjente de 23 millioner kroner. De neste tre årene tapte de 30 millioner. Staben er halvert fra 30 til 15. — Det er fortsatt tøffe tider, men vi klarte å tjene penger i 2011. I år ser det ut til å gå enda bedre, sier daglig leder Evy Minde.

Marex på Haslatangen i Grimstad solgte noe bedre i 2011 enn i 2010, og gikk opp fra 41 til 48 millioner i omsetning. Regnskapet gikk i null.

— Salget går dårlig så langt i år, sier daglig leder Stian Wesøy.

Deres prisbelønte Marex 370 har solgt bra til å være en tremillionersbåt. Snart kommer lillesøsteren på markedet. Wesøy håper den vil redde de neste årene.

Stille hos de små produsentene

Hos de mange små båtprodusentene i Arendal og Grimstad er det stille i produksjonshallene.

Joda, Wester, GPlast og Sollux er blant de mange små som er kraftig redusert.

— Ikke noe å skryte av her. Jeg er helt alene nå og bygger kun på bestilling. Men jeg leverte en båt i mai, sier Harald Baardsen i Grimstad Plast, som lager G-Plast.

Han var sistemann ut fra det tidligere så levende båtbyggermiljøet på Kroken. Elwaro brant ned og kuttet produksjonen i 2003. G-Plast flyttet til konkurrentene på Haslatangen for halvannet år siden.

Marex, Joda, Scand og G-Plast lager båter i det som fortsatt må kalles båtbransjens hjerte på Sørlandet, Haslatangen på Fevik. En av de store hallene skal nå bygges om til ølbryggeri. Scand, Joda og G-Plast lager ikke flere båter enn at de kan dele en produksjonshall.

— Vi holder på i liten målestokk, sier Ingemann Gjeruldsen hos tradisjonsrike Joda.

Så sent som i 2007 solgte han båter for 25 millioner kroner. Tre år senere var omsetningen nede i 4,9 millioner. Helt dødt er det imidlertid ikke, og Gjeruldsen har solgt tre båter til 1,4 millioner kroner stykket i år. Da hadde de stått på lager i tre og fire år.

Scand har gått konkurs én gang. Nytt selskap har startet opp med de samme båtmodellene i de samme lokalene. Der var de en gang rundt 60 ansatte. Nå er det 12 tilbake.

— Vi henger i stroppen og forsøker å få det til å gå, sier daglig leder Terje Baardsen.

Hos Wester ved Skiftenes i Grimstad har det vært tomme former i ett år. Arne Westermoen er alene i lokalene og jobber med å selge båtene som står på lageret.

Agder Båtbyggeri på Stoa i Arendal har to-tre ansatte.

— Det er trange tider, men vi holder oss flytende, sier Rune Tveit.

Litt lengre øst i Arendal lagde de i 35 år familiesjekter som var kjent for å være gode og prisgunstige. Saltrød-båten Sollux er nå kun en bigeskjeft for Jon Henrik Høst.

— Det er et par år siden vi sist lagde en båt. Nå går det litt i reservedeler og vedlikehold, sier Høst.