Og selv om han har passert de 60, holder båtbyggeren fra Fevik koken og var selvsagt på plass på båtutstillingen i Grimstad første helga i mai. Mannen bak det lille båtbyggeriet som kombinerer tre og glassfiber i produksjonen av båter, har mottatt en rekke priser for de vakre båtene han og hans to, tre medarbeidere lager.

Faren startet båtbyggeriet for 80 år siden, og sønnen Sam Atle fører tradisjonene videre. Allerede som tiåring produserte han prammer i tre.

Tre og glassfiber

I Grimstad viste Jørgensen fram ei ny sjekte på 17,5 fot. Skroget er i glassfiber, men ellers er det mye tre å finne både i innredning og i stevn og spanter. Den smekre båten er en videreutvikling av lillesøster på bare 14,5 fot og en typisk godværsbåt i de litt smulere farvannene langs sørlandskysten. Eller på et innlandsvann. Sjekta er et godt eksempel på at sørlandske båtbyggertradisjoner kan videreføres i moderne materialer.

— I denne er det en ensylindret Yamaha, det nærmeste du kommer den tradisjonelle sørlandske tøff-tøff-motorlyden fra de gamle bensinmotorene, sier Jørgensen og forteller at med denne motoren blir prisen på sjekta rundt 170.000 kroner.

God grunn til å heise flagget på den vakre Eikeli Classic 28 der den ligger ved kai i Grimstad. Med 420 hester innenbords motor gjør den over 50 knop. Foto: Tor Mjaaland

Klassiker

Tett ved siden av den smekre 17,5-foteren flotter en storesøster i en helt annen størrelse og prisklasse seg. Det er en Eikeli Classic 28 som ble bygget første gang i 2008, men da som trebåt og levert til styrelederen for Risør Trebåtfestival. Nå er det glassfiberskrog, men fortsatt massevis av mahogni i båten som har 420 hesters motor og er god for minst 50 knop. Noen masseproduksjon er det langt fra snakk om.

— Denne er laget for en kunde i Grimstad, forteller Jørgensen.

Om prisen sier Jørgensen at den starter rundt halvannen million kroner og selvsagt er avhengig av hva slags utstyr og utrustning du vil ha i båten. At Jørgensen og hans medarbeidere flere ganger har vunnet priser på Trebåtfestivalen i Risør, er også en del av historien om de dyktige båtbyggerne fra Fevik der far til Odd Bjørn og tre brødre alle var trebåtbyggere.

— Så var vi fire fettere som førte tradisjonen videre, sier Jørgensen som er klar over at han kunne solgt flere båter om kapasiteten hadde vært større.

Dermed blir det fra to til fem båter i året, siste året litt mindre enn normalt blant annet på grunn av sykdom i båtbyggerstaben.

Plast under vann

Eikelig Trebåtbyggeri har på flere måter vist hvordan glassfiber og tre kan kombineres. Til beste både for estetikk, sjøegenskaper og minst mulig vedlikehold. Og ikke minst med fartspotensial som kan ta pusten fra trebåtfolket. I 2011 lanserte de ei 23 fots sjekte i mahogni der alt under vannlinjen er av glassfiber. Og med toppfart på 25 til 30 knop avhengig av hva slags motor du velger.du vekker oppsikt i skjærgården når du suser av gårde i ei sørlandsjekte i 25 knop.

I tillegg til båtene leverer Jørgensen-familien maritime møbler som du blant annet kan finne på maritimt inspirerte restauranter i Kristiansand. Og så tar han seg av vedlikehold og vinteropplag på båtene han har levert, ikke minst til østlendinger med landsted på sørlandskysten.

Han passer godt på båtene han har bygget, Odd Bjørn Jørgensen.