Klyngeprosjektet Arena Fritid ble avsluttet i vinter etter å ha levd i fire år. Det har kostet rundt 14 millioner kroner, men halvparten har bransjen selv betalt. I tillegg har det generert tilleggsprosjekter som har utløst statsstøtte.

Da ledelsen vurderte å søke om et siste år, så de det ikke var mye igjen å redde. Fem av 16 satsingsbedrifter har gått konkurs, tre har flagget ut og en har lagt ned. Flere av de gjenværende er bare skygger av seg selv.

LES OGSÅ:

— Omfanget av bransjen er redusert så mye at det ikke er grunnlag for å realisere det femte året av Arena Fritidsbåt, står det i en ekstern evaluering som er skrevet av Oxford Research.

Slik gikk det

16 bedrifter ble trukket fram som kjernebedrifter i prosjektet.

Av disse har Scand Boats, Askeladden, Skilsø Baatbyggeri, Nor Star Boat og NB Marine gått konkurs. Askeladden har riktignok gjenoppstått.

Windy Boats, Marex og Nidelv Båtbyggeri har flagget ut til Polen, Litauen og Kina.

Dersom markedet for fritidsbåter hadde vært på samme nivå som i 2007, er det ikke usannsynlig at prosjektet kunne vært holdt fram som et meget godt eksempel på hvordan et offentlig virkemiddel kan anvendes for å overkomme en systemsvikt og løse ut en gevinst i næringslivet

Skibsplast la ned etter flere tunge år.

Inter Trading har en sjettedel av omsetningen og har ikke tjent penger siden 2005. Joda sysselsatte i 2008 17 personer. Nå er to og et halvt årsverk igjen. Seasit i Kristiansand har i perioden gått fra 20 til sju årsverk.

Hydrolift har god aktivitet, men har aldri hatt overskudd og omsetningen er under halvparten av hva den var. Helly Hansen Pro er solgt til Hansen Protection AS, og lever i beste velgående der.

Ertec leverer vinduer, rekkverk og annet båtutstyr. De har redusert kraftig, men har fortsatt rundt 44 millioner i omsetning. I sitt beste år, 2008, passerte de 100 millioner kroner.

Viknes er det største av de gjenværende i kjernegruppen, men også de har mer enn halvert salget, som på toppen var på 240 millioner kroner.

Vellykket prosjekt

Prosjektet Arena Fritidsbåt betegnes likevel som vellykket.

— Det er evaluators oppfatning at Arena Fritidsbåt er et vel gjennomført Arena-prosjekt. Prosjektets innhold, resultater og gjennomføring er meget solid, står det i rapporten. Det påpekes at hele markedet nærmest falt sammen i tiden etter prosjektet startet.

— Dersom markedet for fritidsbåter hadde vært på samme nivå som i 2007, er det ikke usannsynlig at prosjektet kunne vært holdt fram som et meget godt eksempel på hvordan et offentlig virkemiddel kan anvendes for å overkomme en systemsvikt og løse ut en gevinst i næringslivet, står det videre.

Blir bok

Bjørnar Henriksen i Sintef var prosjektleder i Arena Fritidsbåt. Han sier at prosjektet har skapt innovasjon og gitt de gjenværende et løft, til tross for den massive nedgangen i bransjen.

— Viknes, som nå har kjøpt deler av gamle Skilsø i Arendal og Marex, er eksempler på mer industrialisert og produksjonsmessig design, sier Henriksen. Han forteller også at prosjektets oppsummering kommer i bokform om kort tid.