Onsdag trappet pilotene i Norwegian Air Shuttles datterselskap, Norwegian Air Norwegian (NAN), opp den pågående pilotstreiken. Omtrent 650 av selskapets piloter er i dag på bakken som følge av konflikten med arbeidsgiveren.

Med en tilsynelatende meget steil front mellom partene, hvor begges krav er tvunget frem av nødvendighet, ser det fort ut til at konflikten kan bli langvarig.

— Kan være aktuelt å gripe inn

Mange tusen nordmenn og utlendinger rammes av streiken, og Arbeids- og sosialdepartementet følger med på konsekvensene det får for samfunnet.

— Dette er en lovlig streik mellom to parter i arbeidslivet, sier avdelingsdirektør i Arbeids- og sosialdepartementet, Eli Mette Jarbo.

På spørsmål om det kan bli aktuelt med tvungen lønnsnemnd, svarer hun at det er partene selv som har ansvaret for at konflikten foregår i lovlige former og at de finner en løsning.

— Samfunnet og berørte parter må i utgangspunktet tåle de ulemper som arbeidskamp fører med seg.

- Dersom arbeidskampen fører til fare for liv, helse eller sikkerhet eller truer helt vitale samfunnsinteresser, kan det likevel være aktuelt å gripe inn med tvungen lønnsnemnd, sier hun.

Pågang for SAS, buss og tog

Onsdag morgen var det relativt rolig ved Norwegians skranker på Gardermoen. Norwegian sender ut SMS til alle som blir rammet av streiken, og har opprettet en egen hotline for å ta seg av streikerammede.

Både SAS, NSB og de største busselskapene melder om økt pågang i kjølvannet av opptrappingen, og rundt om i Skandinavia kommer det inn rapporter fra frustrerte skandinavere som sliter med å komme seg frem som følge av streiken.

Tviler på tvungen lønnsnemnd

— At denne streiken skal få så store samfunnsmessige konsekvenser at det blir nødvendig med tvungen lønnsnemnd er vanskelig å se, sier professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Rolf Jens Brunstad.

Han tviler på at tvungen lønnsnemnd blir aktuelt så lenge det er dekning på de rammede rutene hos andre flyselskap.

- Dette er selvsagt en betydelig ulempe for kundene, men Norwegian er hovedsakelig i segmentet for fritidsreiser, ikke jobbreiser. De som virkelig må frem for å holde økonomien i gang reiser gjerne med andre flyselskaper eller kan relativt greit booke seg over, sier han.

Brunstad tror ikke på noen lønnsnemnd dersom politikerne gjør som de sier i slike situasjoner, altså å unngå involvering med mindre store samfunnsøkonomiske interesser eller liv og helse står på spill.

— Om politikerne gjør det, eller om de lar seg påvirke av rasende folk er derimot vanskelig å si.

Søker alternativer til fly

Som en konsekvens av manglende fly på innenlandsrutene opplever konkurrentene større pågang enn vanlig.

— Det har vært noe økt etterspørsel hos oss de siste dagene. Det gjelder stort sett flyvninger i Skandinavia. Det er merkbart, men ikke overveldende, sier kommunikasjonssjef i SAS, Henrik Edström.

Samtidig ser reisende seg om etter andre alternativer for å komme seg frem. Aftenposten snakket onsdag formiddag med Tori Husum som bestilte togbillett da hun skjønte at flyet hennes fra Bergen til Oslo sto i fare for å kanselleres. NSB bekrefter at folk ser seg om etter andre alternativer.

— Tirsdag kveld så vi at aktiviteten på nettsidene våre økte kraftig. Onsdag morgen var det stor pågang på kundesenteret vårt. Det er veldig mange som sjekker ut alternativene vi har når flyene ikke går, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Gina Scholz.

Tog fylles opp

Hun forteller at det har vært en økning reisende, spesielt på de lange regionsstrekningene.

— Det begynner å bli en del avganger hvor det er ganske fult. Særlig på de mest populære avgangene.

NSB har likevel foreløpig ikke satt inn ekstra kapasitet.

— Vi følger selvsagt situasjonen veldig nøye, men frem til nå er det kapasitet på togene våre. Men det kan være at de mest populære avgangene blir fyllt opp, sier hun.