Professor Siri Pettersen Strandenes ved Norges Handelshøyskole i Bergen sier at Norwegian ikke har noe annet valg enn å drive en konstant kostnadsjakt for å kunne holde selskapet i luften.

Norwegians konflikt med pilotene har som utgangspunkt at selskapet vil kutte sine kostnader. Strandenes har gjennom en rekke år fulgt norsk og internasjonal luftfart tett.

- Bjørn Kjos kan ikke sove i timen, ellers havner selskapet raskt i trøbbel. Den som trenger et bilde av hvordan det kan arte seg, kan kikke på hva som skjedde med store og sentrale internasjonale selskaper som Nokia og Kodak. Nokia var ledende innen mobiltelefoni, helt til Apple kom med smarttelefonen. Nå er finnene nesten borte. Kodak ville ikke ta i bruk den digitale teknologien tidlig nok, derfor forsvant deres markedsposisjon. Det samme kan fort skje med Norwegian hvis det ikke sørger for å utvikle seg både teknologisk og økonomisk, sier Strandenes.

Konkurrentene kan få forsprang

Hun minner også om at Norwegian er blitt en betydelig aktør i europeisk luftfart og har etablert baser i en rekke land rundt om i Europa.

- De er midt i en tøff, internasjonal konkurranse, og må kutte kostnader hele tiden fordi det gjør konkurrentene også. SAS er et godt eksempel på at denne prosessen ikke er noe man driver med av og til, men hele tiden — ellers vil man raskt oppdage at konkurrentene får et forsprang, sier Strandenes.

Derfor mener hun det er livsviktig at Norwegian leter med lys og lupe etter nye steder å spare penger.

- Selskapet har jo vært svært dyktig til å ligge foran med høy produktivitet og en effektiv drift. Hvis det skal fortsette å ha dette gunstige utgangspunktet må selskapet også sørge for å holde kostnadene i sjakk og ser da bl.a. på kostnadsnivået på pilotsiden, sier Strandenes.

Mange selskaper opplever streik

Førsteamanuensis og luftfartsekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI peker på at Norwegian møter skjerpet konkurranse på minst to fronter:

De store, europeiske nettverksselskapene som Lufthansa, KLM, Air France og Iberia har alle dannet egne underselskaper med ansatte på dårligere vilkår enn i morselskapene. Derfor har det også vært mange streiker i disse selskapene, fordi ansatte har protestert mot å gå ned i lønn.

Dessuten kjemper Norwegian mot andre billigselskap som Ryanair og EasyJet, som de møter på alle fronter i hele Europa.

SAS inn med lavere lønninger

Også SAS er inne i en lignende prosess. Selskapet har kjøpt opp et konkursrammet dansk selskap, Cimber, som skal fly SAS-ruter med svakt trafikkgrunnlag. I dette selskapet forsøker SAS å ansette folk på lavere lønn enn ellers i selskapet. Resultatet har vært hissige streiker og mange avlysninger.

- Det er en parallell til det som skjer i Norwegian. Her sa styreleder Bjørn Kise så sent som på mandag at selskapet er avhengig av å vokse for å overleve. Det tror jeg han har rett i, og derfor kan selskapet heller ikke leve med å ha ansatte som er så relativt kostbare som i Skandinavia. Det ville være «game over» for Bjørn Kjos, mener Andersen.