Ledelsen i Norwegian sier den føler seg tvunget til å vurdere å legge ned flere innenriksruter i Norge som følge av en presset markedssituasjon og at den pågående pilotstreiken kan fremskynde rutekuttene.

— Jeg kan bekrefte at vi ser på rutenettet i den situasjonen vi er oppe i nå. Noe annet ville vel vært oppsiktsvekkende, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten onsdag morgen.

Anne-Sissel Skånvik Foto: Roald, Berit

Det er den langsiktige effekten av en langvarig pilotstreik som er bakgrunnen for at selskapet sier at det føler seg tvunget til å ta en ny vurdering av den fremtidige markedssituasjonen her i landet. Flytrafikken i Norge vokser ikke lenger, kundegrunnlaget i Norge er lite på grunn av folketallet og en streik i tillegg kan dermed skape den situasjonen at lavprisaktøren trekker seg ut av de minst lønnsomme rutene i Norge.

SAS kan bli monopolist igjen

Dermed vil SAS kunne komme tilbake i rollen som monopolist på disse rutene.

Det er tradisjonelt rutene til Nord-Norge, spesielt Alta og Kirkenes, men også andre ruter som til Molde, Kristiansand og Haugesund, som lever en usikker tilværelse.

-Jeg kan ikke kommentere hvilke ruter vi kan bli tvunget til å vurdere, dette er også en del av vår kommersielle strategi som vi vil holde for oss selv. Men at selskapets kommersielle ledelse allerede nå ser over rutenettet og frekvenser på norsk innenriks kan jeg bekrefte. Selskapet er kastet inn i en krise som vi ikke vet utgangen av nå, sier Skånvik.

Markedet i Norge svikter

Tall fra Avinor for januar, som Aftenposten har fått tilgang til, bekrefter at passasjerfallet ikke er ubetydelig innen Norge. Sammenlignet med samme måned i fjor falt antall passasjerer fra Oslo til de viktige byene i Sør-Norge.

Svikten til for eksempel Stavanger var på hele 6,6 prosent i årets første måned, til Bergen på 2 prosent og til Trondheim på 1,2 prosent.

Det at det står minus foran tallene er en helt ny situasjon. Det norske innenriksmarkedet har vært i nærmest kontinuerlig vekst de siste 10 årene.

Oversikten for de enkelte flyplassene er også negative for Norwegian. Fra Oslo og til alle destinasjoner i Norge hadde selskapet 331.000 passasjerer totalt i januar, det er et fall på 9 prosent i forhold til i fjor. Samtidig hadde den hardeste konkurrenten, SAS, en økning på 3 prosent, i dert samme markedet.