— Vi er blitt praksissvake og teoritunge i måten vi snakker om kompetansesamfunnet. Vi må fremsnakke yrkesfagene, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Aftenposten skrev søndag om at halvparten av de som begynner på yrkesfag hopper av underveis. Kun 16 prosent av et videregåendekull (studieforberedende inkludert) fullfører med fagbrev i løpet av fem år.

Les også:

Lettere å gå fra teori til praksis

Hadde vi sett noe lignende innen medisin, ville vi slått alarm, skriver Støre i sin bok «I bevegelse», der han blant annet tar for seg frafallsutfordringen på yrkesfag.

Han mener det burde bli lettere også for de som tar studieforberedende å velge yrkesfag hvis de ombestemmer seg.

— Når man har lagt mye krefter i å gi de som velger yrkesfag muligheten til å bytte til teoretisk utdannelse, burde det bli enklere å også kunne gå den andre veien. Og det bør gis muligheter til å videreutdanne seg som fagarbeider. Det vil løfte statusen.

Han mener avtalen Norsk Industri og Fellesforbundet har gjort om å styrke ufaglærtes mulighet til å ta fagbrev er et godt eksempel på hvor viktig det er at arbeidsgivere og arbeidstagere sammen tar tak i utfordringene.

Mangel på fagarbeidere

I NAVs jevnlige bedriftsundersøkelser, kommer de ofte ut med en mangel på fagarbeidere innen bygge- og anleggsyrker, industriyrker og helsefagarbeidere. (se egen fakta)

I vår estimerte de en mangel på knapt 4000 fagarbeidere innen bygg og anlegg, hvor betongarbeidere, elektrikere, tømrere og snekkere var blant de største.

Les også:

Mangelen på fagarbeidere innen industriarbeid var om lag like stor, og her var yrker som anleggsmaskinførere, mekanikere og automatikere og sveisere blant yrkene med mangel.

Og mangelen vil bli mer og mer prekær, i følge tall fra Statistisk sentralbyrå. I sin fremskriving for arbeidsmarkedet i 2035, vil det mangle opp mot 90.000 med yrkesfaglig utdanning.

Vil heve statusen

— Det er en dårlig løsning å satse på at denne utfordringen skal løses ved hjelp av arbeidsinnvandrere på lav lønn. Da gjør vi oss veldig sårbare. Og da vil heller ikke foreldre råde barna sine til velge yrkesfag. Det handler om hvilken status vi gir yrkesfagene. Fallende rekruttering blir mer alvorlig når oppgavene fagarbeiderne gjør bare blir viktigere fremover, sier Støre.

Han mener man bør jobbe for å heve kompetansen til de som allerede er i jobb, og legge opp til mer veksling mellom skole og arbeidsplass enn den tradisjonelle modellen med to år på skolen og to år i lære.

Gap mellom skole og arbeidsliv

En fersk undersøkelse Respons har utført for Finans Norge og Hovedorganisasjonen Virke om unges utdanningsvalg og arbeidsgiverattraktivitet, viser behov for tettere samarbeid mellom skoler og arbeidsplasser.

Les også:

Over halvparten (53 prosent) av de spurte mellom 18-24 år mener opplæringen gjennom utdanningssystemet ikke gir god innsikt i hva arbeidsgiver krever av arbeidstakere.

Kontakt med næringslivet

Finans Norge mener tettere kontakt med næringslivet kan være en løsning for å sikre samsvar mellom utdanningenes kompetansemål og behovet hos arbeidsgiverne.

— Vi tror det er viktig å få dialog før kompetansemålene fastsettes. Skolen bør også være flinkere til å inkludere næringslivet i skolehverdagen. Vår erfaring er at dette gir store gevinster for både lærere og elever, skriver Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge, i en epost.

Også Virke ønsker en mer relevant utdanning hvor elevene kan lære og erfare hvordan faglig kunnskap og praktiske ferdigheter brukes i konkrete arbeidssituasjoner.

Mener drop-outs også får en sjanse

Når det gjelder frafallet i yrkesfag, trekker forskere frem service- og dagligvarebransjen som sektorer der lærlingtradisjonen står svakt, fordi det satses på egne opplæringssystemer. Virke mener det gir de som dropper ut en sjanse.

— I diskusjonen om frafall i yrkesopplæringen, er det viktig å huske på at mange ungdommer under 20 år jobber heltid i handel. De fleste av disse har mislykkes og er drop-outs fra det formelle utdanningssystemet, men er fanget opp av handelens egne opplæringssystemer, slik at de kan skape seg en karriére, skriver Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke i en epost.