Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik er en av Norges største med 1625 elever. 11 prosent av elevene på Thor Heyerdahl videregående skole er minoritetselever. Skolen er først og fremst en yrkesfagskole, og statistikken viser at yrkesfag er der flest dropper ut. Likevel faller bare 2,4 prosent av elevene fra. For minoritetslevene er tallet enda lavere: 1,9 prosent.

– Dette høres nesten for godt ut til å være sant. Hva er det dere gjør for å få det til?

– Vi samarbeider godt med kommunen, rektorer og rådgivere i grunnskolen har møter med oss på videregåendenivå. Vi er på foreldremøter mot slutten av grunnskolen for å informere om videregående skole. Vi jobber mye med å endre holdningene til yrkesfag blant foreldrene, sier studierektor Karianne Fennefoss Balchen ved Thor Heyerdahl videregående skole.

Lar elevene ta ungdomsskolefag på nytt

God foreldrekontakt og samarbeid med kommunen til tross: Det som virkelig skiller skolen fra andre skoler i Norge, er innføringsklassene. Et forsøk skolen har fått innvilget sammen med kommunen.

– Vi har elever som har bodd i Norge i ganske få år når de får et vitnemål fra ungdomsskolen. De har i tillegg ofte mangelfull skolegang fra hjemlandet. De mangler derfor grunnleggende kunnskap i fag som er viktige for å lykkes i videregående skole. Vi gir dem en sjanse til å ta de viktigste fagene på nytt, sier Balchen.

Fagene det gjelder er norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, naturfag og gym. Elevene får avlegge ny eksamen og får nytt vitnemål.

– Motiverer elevene

I Norge er det ikke lov å ta opp fag fra ungdomsskolen før du er fylt 25 og kan søke om voksenopplæring. Alle skal ha rett til å gå på videregående etter

ungdomsskolen, selv med «ikke vurdert» i alle fag.

Avdelingsleder for prosjektet, Ingeborg Kulseng, tror det at undervisningen foregår på videregående skole er viktig.

– Vi kunne holdt dem igjen på ungdomsskolen et år, men ved å flytte dem til videregående ser vi framover, sier hun.

Kunnskapsministeren positiv

Hun understreker også at å gå i innføringsklassen er frivillig. Det tror kunnskapsminister Torbjørn Røe-Isaksen (H) er helt sentralt.

– All forskning tyder på at det er negativt å dumpe elever. Men en frivillig ordning som denne er ikke noe vi er negative til. Hvis forsøket lykkes er det noe som kan vurderes også andre steder i Norge, sier han.

Regjeringspartner FrP er også positive, de vil dessuten innføre karakterkrav 2 i norsk, matte og engelsk for å få lov til å begynne på videregående.

– Dagens skolesystem skyver ungdom gjennom videregående når de ikke engang har kompetanse til å gjennomføre ungdomsskolen. Vi må sørge for at elevene har et godt nok grunnlag før de går over i videregående skole, sier partiets innvandringspolitiske talsperson Mezyar Keshvari.