Muligens avslører artikkelen rådgivers manglende kunnskap for å gi gode råd? Det er lett å være enig i at rådgivingen må bli bedre, ikke minst overfor minoritetselever. Men når artikkelen måler graden av ambisjoner med hvilket programområde i videregående opplæring ungdommen velger, blir dette fort feil.

Artikkelen fremstiller det slik at elever med høye ambisjoner ikke må velge yrkesfag. Det er ikke slik at yrkesfaglige studieretninger er for elever med lave ambisjoner, og studieforberedende programområder er for dem med høye ambisjoner. Så enkelt er det ikke. Alle de 12 programområdene elever som skal begynne på videregående skole kan velge mellom, gir muligheter til utdanning på alle nivåer, også de 9 programområdene som regnes som yrkesfaglige. De fleste yrkesfaglige programområder fører direkte til en yrkesutdanning på fagbrev/svennebrev-nivå. Dette er i seg selv et utdanningsnivå som kan stå på egne bein i forhold til jobb og yrkesmessig karrière. Men utdanningsmulighetene stopper ikke der. Fra alle programområdene er det mulig å bygge videre for dem som ønsker det. I tillegg er det også i økende grad utdanningstilbud som direkte kombinerer yrkesfaglig utdanning med studiekompetanse for videre studier på høyskole og universitetsnivå. Rådgiving til valg av programområde i videregående opplæring må være mer spesifikt for den enkelte elev.

Det er elever med høye ambisjoner som utnytter mulighetene, også innen yrkesfaglige studieretninger, best. Sivilingeniører som bygger sin utdanning på yrkesfag er attraktive arbeidstagere og etterspurte fordi de faktisk «har skrudd» som en del av sin utdanning. Det er håndverkere med høye ambisjoner som etablerer egne bedrifter innen sine respektive yrkesområder. Praktiske ferdigheter og erfaringer er viktig i oppbygging av en samlet kompetanse.

Når artikkelen peker på at det er feil at minoritetselever med høye ambisjoner blir rådet til å velge yrkesfag fordi yrkesfag ikke er for elever med ambisjoner, blir dette ikke riktig. Yrkesfag er riktig valg også for elever med høye ambisjoner på samme måte som studieforberedende programområder kan være riktig for andre. Det er den enkeltes interesse og ønsker som må være avgjørende, og da må rådgivingen være spesifikk overfor den enkelte elev. Det er den enkeltes ambisjoner som bestemmer hvordan den enkelte utnytter sine muligheter både innen akademiske og praktiske studier og yrkesvalg. I den vurderingen bør karrièremulighetene for den ambisiøse også gjennom yrkesfag vurderes.