KRISTIANSAND: — Oppfører du deg annerledes når du er på byen i Korea ute på jobboppdrag enn slik du er på byen her i Kristiansand, spurte NOV-advokat Jens Kristian Johansen da han startet sin utspørring av den 33 år gamle NOV-ansatte.

I forkant hadde advokat Bjørn Inge Waage, som representerer de NOV-ansatte, fått kartlagt 33-åringens kompetanse, som av hans nærmeste ledere ble betegnet som bra.

Ifølge 33-åringen var det imidlertid episoden fra Korea som fikk det meste av oppmerksomheten i drøftelsesmøtet i forbindelse med oppsigelsen han fikk i fjor.

Oppmerksomhet fikk episoden også da NOVs advokater fikk ordet i rettssal 8 i Kristiansand tingrett tirsdag morgen.

Mandag startet rettssaken med innledningsforedrag fra begge parter .

Bytur i Korea

Foruten et par spørsmål rundt kompetanse, kretset de aller fleste spørsmålene rundt episoden der den NOV-ansatte skal ha skallet ned en kollega på en bytur i Korea i fjor etter endt offshore-oppdrag.

33-åringen husker lite fra episoden, men fra andre vitner som var tilstede fikk han vite at hendelsen var «en uheldig ulykke», som han omtalte det.

— Alt blir presentert som om jeg bevisst har gått bort til en person og skallet han ned. Jeg hadde vært ute på en tøff offshoreperiode, og etter en middag og noen øl med kollegaer, kom en av kollegaene bakfra og skulle dra meg opp fra sofaen. Da fikk jeg panikk og slo uheldigvis hodet i ansiktet på ham, fortalte 33-åringen.

Hendelsen endte med en skriftlig advarsel, og ikke avskjedigelse, grunnet forskjellige oppfatninger av hendelsen.

Slik endte arbeidsrettssaken mot NOV i Stavanger

Anklaget for unnasluntring

En annen saksøker, en 53-åring, ble kjørt hardt på hvorfor han av en leder på høyt nivå i en e-post blir beskrevet som en «trouble maker on site» som sluntret unna jobber.

Rettens administrator Tom Arne Hellerslia (i midten) har med seg meddommer Syvert Fossdal (til høyre) og Per Inge Iversen. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er jo veldig rart, da arbeidsgiver hele tiden ville ha meg på lange jobber, svarte 53-åringen, og viste til at han over lang tid hadde jobbet både fem og seks uker i strekk, mot vanlig turnus på fire uker.- Du nektet også å hjelpe til på en jobb i Angola, til tross for at din leder ba deg om det?

— Fordi jobben omhandlet annen leverandørs utstyr, noe alle i NOV har fått streng beskjed om å holde seg unna. Det visste sannsynligvis ikke vår nærmeste leder, som var ny, og hadde lovt seg bort til kunden, fortalte 53-åringen.

Den tredje og siste saksøkeren, en 42-åring, måtte også svare på en rekke spørsmål rundt Facebook-postinger med ufordelaktig omtale av NOV og en episode der han kom for sent til flyet som skulle ta ham til Korea.

Siste saker om NOV:

NOV varsler ny nedbemanning

NOV-konsernet tenker oppkjøp

NOV trukket inn i korrupsjonssak

Stevnet NOV, men tapte

Gutteklubben Grei

Alle de tre NOV-ansatte reagerte for øvrig på rangeringen de hadde fått i avdelingen (nummer 83, 95 og 97 av totalt 114 ansatte).

— Rangeringen er latterlig. Flere av dem som beholdt jobben har ikke et års ansiennitet en gang, og vet snaut fram eller bak på en oljeplattform. Likevel er de ranket som nummer 25 eller 30, sa 33-åringen.

— Blant flere ansatte er det en formening om Gutteklubben Grei som går på at bare man svinger nok innom kontorene med kaffekoppen, beholder man jobben, fortalte 42-åringen.

300 ansatte som skulle evalueres

Etter partsforklaringene til de tre NOV-ansatte, var det tid for arbeidsgivers partsforklaring.

— Det var ganske intenst i serviceavdelingen i Kristiansand med 300 ansatte som skulle evalueres, sa NOVs representant, HR Business Partner, Elin Sundstøl, under utspørringen.

Hun redegjorde for NOVs gjennomføring av nedbemanningen, og da særlig forholdene til serviceavdelingen i Kristiansand, der de tre saksøkerne er ansatt.

Advokat, Bjørn Inge Waage (til venstre) og rettslig medhjelper Arvid Berentsen representerer de tre NOV-ansatte som har gått til søksmål mot NOV for det de mener er usaklig oppsigelse. Foto: Richard Nodeland

Rutiner og praksis

Sundstøl ble også spurt ut om hvordan NOV håndterte de spesifikke hendelsene, og hvilke rutiner som lå til grunn for reaksjoner.

— Er det etablert praksis å gi advarsel når noen kommer for sent til et fly, spurte de NOV-ansattes advokat.

— Vi ser alvorlig på det, ja, svarte Sundstøl, men kunne ikke vise til en fast praksis med automatisk å gi advarsel som følge av det.

— Hvor lenge varer en advarsel, lurte en av meddommerne på.

— En advarsel blir liggende i personalmappa, men det er ikke noe etablert praksis på hvor lenge. Hvis du tenker på om det kan bli brukt mot noen på et senere tidspunkt, kommer det nok an på alvorlighetsgraden, svarte Sundstøl.

Onsdag fortsetter saken med vitneforklaringer fra begge parter. Prosedyrene er satt opp til torsdag morgen.