— Utvelgelsen av hvem som er overtallige bærer preg av vilkårlighet og uforsvarlighet, oppsummerte advokat Bjørn Inge Waage sitt innledningsforedrag med i Kristiansand tingrett mandag.

Da hadde tilhørerne i sal 8 først fått høre hvilken kompetanse og erfaring de tre NOV-ansatte sitter inne med.

Deretter hvordan selve nedbemanningsprosessen, gjennom kompetansekartleggingsskjema, drøftelsesmøte og forhandlingsmøte i etterkant av oppsigelsesvarsel, foregikk.

- Misvisende

— Det er misvisende å si at det er utilstrekkelig saksbehandling, snarere tvert imot. Jeg mener også det er vanskelig å si at utvelgelseskriteriene er usaklige, sa saksøktes advokat Christopher Hansteen, da han oppsummerte sitt innledningsforedrag mandag ettermiddag.

Tidligere på dagen hadde advokat Waage og rettslig medhjelper Arvid Berentsen brukt mye tid på kompetansekartleggingen NOV gjennomførte.

Har du lest forhåndssaken?

Kartleggingsskjema

I kompetansekartleggingsskjemaene ble typiske CV-punkter som utdanning og arbeidserfaring notert, i tillegg til at de ansatte ble gitt en score fra 1 til 5 på personlige egenskaper, samarbeidsevne og evne til å tilegne seg ny kunnskap.

Om den ansatte var flerfaglig, hadde sosial forhold som måtte tas hensyn til, eller var aktuell for sideforskyvning (kan jobbe i annen avdeling) ble også vurdert. Avslutningsvis ble «Konsekvens av tap for avdelingen» vurdert som enten lav eller høy.

For samtlige av de tre saksøkerne var vurderingen lav. Til de forskjellige punktene kunne det også gis kommentarer og begrunnelse, noe som også ble gjort for de tre NOV-ansatte i retten.

— Det er gjort svært skjønnsmessige vurderinger som er vanskelig å overprøve. Hvordan sikrer man likebehandling med 350 forskjellige ledere, spurte advokat Waage, som mente det ikke var saklige grunner til å avvike ansiennitet for sine klienter.

Rettens administrator Tom Arne Hellerslia (i midten) har med seg meddommer Syvert Fossdal (til høyre) og Per Inge Iversen. Foto: Kjartan Bjelland

Rangeringer

De tre ansatte ble til slutt rangert som nummer 83, 95 og 97 av totalt 114 ansatte, der ansatte med rangering 80 eller lavere fikk beholde jobben i første runde.

— Etter ansiennitet ville våre klienter blitt rangert som nummer 14, 44 og 49. Mellom 32 og 67 kollegaer i avdelingen til våre klienter hadde kortere ansiennitet men beholdt jobben, viste Berentsen til.

— Alle tre har episoder fra tidligere som har blitt brukt mot dem i negativ grad. Utenforliggende hensyn har dermed blitt tatt med i vurderingen, fortsatte Waage.

Siste saker om NOV:

Alvorlige hendelser

Noe NOVs advokat mente var både rett og rimelig. Advokat Hansteen brukte nemlig lang tid på å beskrive hendelser som ble vurdert som negative for de ansatte.

NOV er representert av advokatene Christopher Hansteen (til venstre) og Jens Kristian Johansen, begge fra Advokatfirmaet Grette. Fra NOV stiller Elin Sundstøl, HR Business Partner. Foto: Kjartan Bjelland

En av de NOV-ansatte var involvert i en voldsepisode mot en annen kollega i utlandet, som alene ble vurdert som avskjedigelse da det skjedde, men endte som skriftlig advarsel.En annen av de ansatte ble av en leder på høyt nivå i e-post beskrevet som en «trouble maker on site» som sluntret unna jobben, og en person man lot være å spørre dersom man ville ha jobben gjort.

Den siste av de NOV-ansatte hadde i en e-post i 2009 fått beskjed fra sin leder om å ikke feste når han var på jobbreise utenlands. «Vi er på jobb, ikke på festetur. Du kan ikke jobbe 12 timer, deretter dra på byen for så å gå på jobb på morgenen.«

Samme person fikk også skriftlig advarsel etter å ha lagt ut et manipulert bilde på Facebook av to personer liggende på solseng med NOV-logo i bakkant og teksten «Another day, another dollar» i bakgrunnen. Han fikk også advarsel for å ha kommet for sent til et fly til Korea, og dermed forårsaket store kostnader for arbeidsgiver.

Alt i følge NOV.

Tirsdag fortsetter saken med de NOV-ansattes forklaringer og vitneførsler fra begge parter.