KRISTIANSAND: — Banken har et ansvar i å rydde opp i denne saken. Sparekundene skal ikke lide, og de som har krav på refusjon skal få det, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg, til Fædrelandsvennen.

Sparebanken Pluss har mottatt rundt 60 klager etter at dommen i Røeggen-saken falt. Banken var i en periode involvert i salg av strukturerte produkter som var satt sammen av meglerhuset Pareto i Oslo. I gårsdagens Fædrelandsvennen uttalte adm. direktør Stein Hannevik at banken ikke har et like stort ansvar som Pareto, som sto for konstruksjonen av produktene.

Eirik Nyberg synes hele saken er uryddig.

— Bankene og finansaktørene må slutte å krangle. Uansett hvem som er selger eller tilrettelegger eller hva, så må de ordne opp seg imellom på kammerset. Banken har tatt en aktiv rolle i dette før, og da må de gjøre det nå, sier han.

- Vi solgte ikke produktene

Plussbank_3.jpg Foto: Jon Anders Skau

Direktør i Sparebanken Pluss, Stein Hannevik , står fast på at banken ikke alene kan lastes.— Vi har solgt et spareprodukt direkte til én person som har klaget, og det tar vi ansvar for. Men vi kan ikke ta ansvar for det Pareto har solgt, og ansvaret må ligge der det hører hjemme, sier Hannevik, og utdyper.

— Ingen av kundene unntatt den ene har vært kunder direkte av banken, og klagerne er spredd over hele landet. Vi er kun utsteder, som betyr at Pareto har brukt oss som bank for innskuddene, sier han.

- Men klagene er rettet mot dere?

— Ja, men vi oppbevarer kun innskuddene, og ble brukt av Pareto til det i noen tilfeller.

- Selgeren har ansvaret

Jorge Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet, sier til Fædrelandsvennen at det er den som har solgt produktet, som må stå ansvarlig.

— Det er den som har betjent kundene, og ikke gitt nøktern informasjon om spareproduktene, som er ansvarlig. Det er det sentrale i Røeggen-dommen, sier han.

— Poenget er hvem som betjente kundene. Men vi begynner å bli lei av finansaktører som skylder på hverandre, og den som betjente kunden har et klart ansvar nå. Klageren skal ikke lide under dette, sier han.

— Vil bli flere klager

Regiondirektør Eirik Nyberg tror høyesterettsdommen vil utløse et skred av klagesaker fra småsparere som følger seg lurt, og at antallet klagesaker mot banker i landsdelen vil stige langt over de første 60. — Det sto 2000 klager i bero i vente av dommen, men nå kommer langt flere til å melde seg til nemnda, sier han.

Han råder nå kunder som har kjøpt strukturerte spareprodukter å kontakte banken skriftlig, eller kontakte Finansklagenemnda dersom de ikke får respons.

Administrerende direktør i Finansklagenemnda, advokat Harald Sverdrup, sier til Fædrelandsvennen at han ikke kan kommenterer Stein Hanneviks utspill før nemnda har mottatt en skriftlig redegjørelse fra banken.

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med toppsjef i Pareto Securities, Ole Henrik Bjørge, men meglerhuset ønsker kun å gi følgende kommentar:

— Pareto Securities AS vil foreta en intern gjennomgang, og det er derfor for tidlig for oss å kommentere denne saken nå, skriver juridisk direktør Ole Wetlesen Borge i en e-post.