Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, og Ivar Petter Røeggen i omfavnelse etter at seieren var forkynt. Det var Forbrukerrådet som førte saken gjennom rettssystemet på vegne av Røeggen. Nå kan dommen få konsekvenser for mange tusen bankkunder - også i andre banker enn DNB. Foto: Olav Olsen

Fredag før påske ble DNB dømt i Høyesterett i den såkalte Røeggen-saken. Det får konsekvenser.

DNB-sjef Rune Bjerke bekrefter at de nå er rede til å betale ut flere hundre millioner kroner i kompensasjon til kunder som kjøpte lånefinansierte strukturerte spareprodukter for mer enn ti år tilbake.

Redaktør Tom Staavi i Dine Penger har sagt flere ganger at Røeggen-produktene var blant de bedre i markedet. Det var Dine Penger som skrev Røeggens klage til Finansklagenemnda, og Staavi kjenner derfor saken meget godt. I dag skriver han i en kommentar at andre banker ikke har noe valg. De må gjøre som DNB: Betale.

Også DNB mener at de andre bankene må vurdere om de skal betale tilbake penger til sine kunder.

— Det er vanskelig å si hva dette har å si for andre banker, men det er naturlig å tenke seg at de også vil gå igjennom informasjonen i sine produkter og sikre seg at den er korrekt, sier konserndirektør kommunikasjon i DNB Thomas Midteide.

- Be om å få igjen pengene

Randi Flesland i Forbrukerrådet er opptatt av at andre finansinstitusjoner følger DNBs eksempel, slik at disse slipper å møte kundene sine i retten.

De fire institusjonene som har flest tilsvarende saker inne til behandling hos Finansklagenemda er DNB, Agasti Holding (tidligere Acta), Sparebanken Vest og SEB Privatbanken. Se listen over klagesaker nederst i denne saken.

– I første rekke utfordrer vi disse fire til å rydde opp, men vi ønsker også at andre som har solgt tilsvarende produkter rydder opp. Vi mener forbrukerne som ikke har klaget til Finansklagenemda ennå, bør ta kontakt med banken sin og forsøke å få igjen pengene, sier Flesland.

«Acta» vurderer å gi erstatning

Kommunikasjonsdirektør Tor Arne Olsen i Agasti Holding, tidligere Acta, sier de nå skal gå gjennom alle saker fra tilsvarende periode. Produkter som ligner de Røeggen investerte i, er fra 2000-2001. – Vi har et veldig lavt antall saker liggende til behandling hos Finansklagenemda fra denne tiden, men vil bruke noen uker på å gå gjennom dem. Dersom vi identifiserer tilsvarende feil som det ble funnet i Røeggen-saken, vil de kundene som er rammet, få erstatning, sier Olsen.

Han sier videre at de fleste av sakene mot Agasti som er til behandling hos Finansklagenemda, er fra 2004 og fremover. Disse har lite å gjøre med Røeggen-dommen.

– Omfanget av mulige erstatningssaker er for tidlig å si noe om, men det blir neppe dramatisk for vår del, sier Olsen.

Uavklart fra Sparebanken Vest

Informasjonssjef Lars Ove Breivik i Sparebanken Vest forteller at de nå har 120 saker liggende i Finansklagenemnda. Disse er fordelt på ni forskjellige produkter. Han kan foreløpig ikke si hva banken vil foreta seg.

— Vi holder på å gå gjennom all dokumentasjonen som er gitt til kundene i disse sakene. Vi har jobbet gjennom påske med det, men er ikke ferdig. Før vi har gjort det er det vanskelig for oss å si noe om hvilke konsekvenser det eventuelt vil få, sier Beivik.

SEB venter med å love noe

SEB har 113 saker mot seg liggende inne hos Finansklagenemda. De fleste av disse er fra årene 2004-2007, opplyser kommunikasjonssjef Pål Bergskaug.

– Vi skal nå sjekke om det er gitt feilaktige opplysninger om avkastning, slik som tilfellet har vært med DNBs produkter. Jeg kan ikke love her og nå at vi gir erstatning ved funn av eventuelle feil, men det ville sett veldig rart ut om vi ikke tok samme hensyn som DNB, sier Bargskaug.

Han understreker at SEB aldri selv har solgt eller gitt kunder råd om å kjøpe spareprodukter, men kun lånefinansiert dem. Kundene har likevel valgt å klage inn SEB til Finansklagenemda.

Nordea kalte inn ekstern gransker

I etterkant av Røeggen-dommen igangsatte Nordea en gjennomgang av de 39 sakene de har i Finansklagenemnda.

— Vi har bedt en ekstern part foreta en gjennomgang i lys av dommen. Vi bestemte oss for å gå gjennom sakene for å sjekke at informasjonen vi ga var tilstrekkelig, sier informasjonssjef Thomas Sevang i Nordea.

- Påvirker DNBs avgjørelse om tilbakebetaling deres vurdering?

— I utgangspunktet påvirker ikke DNBs avgjørelse prosessen vi satte i gang før påske, sier Sevang.

Han sier de i første omgang vil konsentrere seg om de 39 sakene.

— Det er naturlig å starte med en gjennomgang av disse sakene og se hva som kommer frem. Så får vi ta en vurdering i neste runde og vurdere om det er aktuelt å se på flere saker, sier Sevang.

Til sammen har Finansklagenemda mottatt nesten 2000 klager på et 30-talls banker. Disse har ligget på vent i nemnda i påvente av Høyesteretts behandling av Røeggen-saken.

Her er bankene som har fått klagesaker mot seg:

FinansforetakAntall saker
DNB Bank1187
Acta Kapitalforvaltning167
Sparebanken Vest120
SEB Privatbanken97
Storebrand Bank69
Sandnes Sparebank68
Nordea Bank Norge60
BN Bank60
Sparebanken Pluss52
Skandinaviska Enskilda Banken15
Handelsbanken11
Storebrand Finansiell Rådgivning9
Fokus Bank/Danske Bank7
Melhus Sparebank6
SpareBank 1 Nord-Norge6
SpareBank 1 SMN6
SpareBank 1 SR-Bank3
Lom og Skjåk Sparebank3
Totens Sparebank2
Sparebanken Hedmark2
Ørland Sparebank2
Orkdal Sparebank2
Nordlandsbanken2
Bank 1 Oslo2
BNP Paribas Oslo Branch1
Lillestrømbanken1
Odal Sparebank1
Rygge-Vaaler Sparebank1
Skandiabanken *1
SpareBank 1 Buskerud-Vestfold1
Sparebanken Bien1
Spareskillingsbanken1
Time Sparebank1
Romsdals Fellesbank1
Totalt1968
  • Skandiabanken presiserer til Aftenposten at de aldri har solgt strukturerte eller lånefinansierte spareprodukter, og at oppføringen i Finansklagenemdas liste er knyttet til en sak der banken indirekte er berørt gjennom en kundes investering og tap i slike spareprodukt i en annen bank.