Fredag før påske ble DNB dømt i Høyesterett i den såkalte Røeggen-saken. Det får konsekvenser.

— Nå skal vi rydde opp så raskt som mulig og følge premissene som ligger i dommen, sier konsernsjef Rune Bjerke i en pressemelding.

Banken er nå rede til å betale ut flere hundre millioner kroner i kompensasjon til kunder som kjøpte lånefinansierte strukturerte spareprodukter for mer enn ti år tilbake.

- Det kan dreie seg om flere hundre millioner hvis veldig mange ber om å få kompensasjon, bekrefter informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB.

Han vil ikke si noe nærmere om hvor mange hundre millioner det er snakk om.

— Vi har gått gjennom med lupe alle de produktene vi har solgt, og funnet at det er sannsynlig at 7 produkter kan ha den samme feilen som de to Røeggen-produktene hadde, sier Midteide.

Gikk til sak

– Dette er rett og rimelig. Mange har ventet lenge på Røeggen-dommen, og det er veldig positivt at DNB og Rune Bjerke nå etterfølger dommen. Det er en god begynnelse, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Det var Forbrukerrådet som førte saken gjennom rettssystemet på vegne av Ivar Petter Røeggen. Han hadde lånt penger av DNB for å investere i strukturerte spareprodukter og det hele endte med tap.

Da saken kom opp i Høyesterett før påske gikk Røeggen seirende ut. DNB ble dømt til å betale han erstatning på 230.000 kroner og dekke saksomkostninger på tilsammen 4,8 millioner kroner.

— Under sakens gang i retten fant vi selv noen feil i informasjonen Røeggen hadde fått fra oss. Disse feilene beklaget vi i retten, informasjonen fra banken skal selvsagt være riktig. Både Røeggen og de andre ikke-profesjonelle kundene som har saker i Finansklagenemda som berøres av dommen får kompensasjon så snart det er praktisk mulig. De trenger ikke å foreta seg noe som helst, sier Bjerke.

Påskejobbing for DNB

DNB har brukt påsken til å gå gjennom Røeggen-dommen og dens betydning for andre produkter solgt av banken.

— Vi har brukt påsken til å gå gjennom alle aktuelle produkter som er solgt for å finne ut om dommen får betydning for flere kunder. Det gjør den. Vi har funnet samme beklagelige feil i syv andre produkter utover de to som er omhandlet i Røeggen-saken. Nå vil vi så langt det lar seg gjøre kontakte kundene som har lånefinansiert investeringer i disse produktene, og gi dem mulighet til å søke om kompensasjon, sier Bjerke.

Ber også andre rydde opp

Randi Flesland i Forbrukerrådet er opptatt av at andre finansinstitusjoner følger DNBs eksempel, slik at disse slipper å møte kundene sine i retten.

De fire institusjonene som har flest tilsvarende saker inne til behandling hos Finansklagenemda er DNB, Agasti Holding (tidligere Acta kapitalforvaltning), Sparebanken Vest og SEB Privatbanken.

– I første rekke utfordrer vi disse fire til å rydde opp, men vi ønsker også at andre som har solgt tilsvarende produkter rydder opp. Vi mener forbrukerne som ikke har klaget til Finansklagenemda ennå, bør ta kontakt med banken sin og forsøke å få igjen pengene, sier Flesland.

DNB mener at de andre bankene også må vurdere om de skal betale tilbake penger til sine kunder.

— Det er vanskelig å si hva dette har å si for andre banker, men det er naturlig å tenke seg at de også vil gå igjennom informasjonen i sine produkter og sikre seg at den er korrekt. Tom Staavi i Dine Penger har sagt flere ganger at Røeggen-produktene var blant de bedre i markedet, sier Midteide.

Tusenvis av saker på vent

Omtrent 2000 saker ligger for tiden på vent hos Finansklagenemda. Ifølge Flesland har tidligere anslag vist at ca. 150000 nordmenn har kjøpt lignende produkter, men det er vanskelig å si hvor mange av disse som tilsvarer produktene Røeggen i sin tid kjøpte, såkalte «strukturerte låneprodukter».

Midteide sier at Høyesterett er klar på at produktet i seg selv ikke var sånn at avtalen måtte settes til side, men at bankens informasjon var ikke god nok.

— Derfor mener vi at det er riktig at alle får mulighet til å søke om kompensasjon.

Starter utbetalinger

Det er 217 kunder med lånefinansiering som allerede har henvendt seg til Finansklagenemda om de samme produktene som Røeggen investerte i til.

I tillegg er det rundt 90 kunder som har klaget på andre lånefinansierte produkter med samme feil som førte til dom i Høyesterett. Alle disse kundene vil kompenseres så raskt som mulig.

DNB har allerede hatt møte med Finansklagenemda, og fortalt at banken starter utbetaling til disse kundene som en følge av Røeggen-dommen. De rundt 300 berørte sakene i nemda medfører en kompensasjon fra DNB på nær 60 millioner kroner.

Behandler saker fortløpende

Banken opplyser at de i løpet av påsken har satt opp egne team på kundeservice som skal behandle henvendelsene fra kunder som er omfattet av dommen. De behandler i første omgang de sakene som har ligget på vent i Finansklagenemda, og kommer til å behandle henvendelsene fra de andre kundene som omfattes av dommen etter hvert.

Forutsetningen for å kunne søke om kompensasjon er at man er rammet av samme feil som Røeggen, at man har lånefinansiert investeringen og at man ikke er profesjonell investor, skriver DNB i pressemeldingen.