Ivar Petter Røeggen og direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, etter domsavsigelsen i den såkalte Røeggen-saken i Høyesterett fredag formiddag. Det er Forbrukerrådet som har tatt saken på vegne av Røeggen. Foto: Olav Olsen

— Nå har Røeggen vunnet saken, og vi skal selvsagt gjøre opp for oss overfor Røeggen, skriver Aud-Helen Rasmussen i DNB i en tekstmelding til Aftenposten.

— Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser dette vil ha for andre kunder. Vi må få gå igjennom dommen før vi svarer på det, skriver hun videre.

I Høyesterett fredag vant Ivar Petter Røeggen sin sak mot DNB. Dommen Kan få betydning for flere tusen småsparere som føler seg lurt av DNB.

DNB gratulerte Røeggen

— De tar oss for feil i prospektet. Det skal vi selvfølgelig ikke ha, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til Aftenposten i Høyesterett etter domsavsigelsen.

Han gratulerte Røeggen i rettssalen, og berømmet ham for å sette fokus på sak og ikke person. I likhet med Rasmussen vil ikke Midteide si hvorvidt DNB ser på dommen som prinsipiell.

— Det er vanskelig å si, vi må få lest gjennom dommen nøye først, sier han.

Finansforbundet: - Bankene må ta selvkritikk

Finansforbundet er fagforbund for ansatte i finans og IT. Leder Pål Adrian Hellman mener høyesterettsdommen i Røeggen-saken gir en synlig ripe i lakken for næringens omdømme.

— Her må bankene ta selvkritikk, blant annet på grunn av uansvarlige incentivordninger og målinger på salg påtvunget de ansatte. Dette har Finansforbundet vært kritisk til lenge, skriver han i en pressemelding.

Hellmans oppfordring til bankene er følgende:

— Bruk anledningen til å gjenvinne tilliten hos kundene og samfunnet, lojaliteten og motivasjonen til de ansatte og omdømmet til næringen.