Om lag 70 av bankens kunder har klaget.

— Vi går nå først grundig gjennom de 22 produktene. Så får vi ta en beslutning om hva vi gjør med de resterende produktene, sier informasjonssjef Bjørn Erik Sættem i Storebrand til NTB.

Storebrand-konsernet er ikke blant finansinstitusjonene som har fått flest produktklager mot seg i Finansklagenemnda.

Storebrand Bank plasserer seg med rundt 70 klager på femteplassen på nemndas oversikt over banker og finansinstitusjoner det er klaget på. Likevel trenger finanskonsernet mer tid for å finne ut om Høyesteretts dom i Røeggen-saken vil ha konsekvenser også for Storebrand.

— Foreldelse et spørsmål

— Vi må bruke noe mer tid på å studere dommen fra Høyesterett før vi kan si mer om hvilken betydning den får for klagene vi har mottatt. Det gjelder også spørsmålet om foreldelse. Det tar tid å gå gjennom et tjuetall prospekter og brosjyremateriell for å vurdere disse opp mot Røeggen-dommen, sier Sættem.

Han regner imidlertid med at Storebrand vil være ferdig i god tid før fireukersfristen som Finansklagenemnda har gitt samtlige finansinstitusjoner og foretak som har fått klager på lånefinansierte spareprodukter.

Fire på topp

De fire institusjonene som ligger på topp på Finansklagenemndas oversikt over antall mottatte klager, er DNB med 1.187 klager, Acta Kapitalforvaltning, nå Agista Holding/Navigea Securities, med 167 klager, Sparebanken Vest med 120 klager og SEB Privatbanken med 97 klager.

Nordea Bank inntar sjuendeplassen på lista med 60 klagesaker. Sjetteplassen har Sandnes Sparebank med 68 saker, mens Storebrand Bank med sine 70 saker altså har femteplassen.

Flere av de 35 finansinstitusjonene og foretakene som inngår i Finansklagenemndas oversikt, er sparebanker som har mottatt kun én eller to klager.