Har du klaget på strukturerte spareprodukter fra en bank på Sørlandet? Ta kontakt med journalist Henrik Ihme.

KRISTIANSAND: Bankens direktør legger ansvaret på meglerhuset Pareto som har satt sammen produktene.

Finansklagenemnda lot de mange klagene ligge i påvente av dom i "Røeggen-saken". Der tapte som kjent DnB. Nå åpnes klagesakene mot banker over hele landet.

Fædrelandsvennen har fått en oversikt over hvilke banker som har klagesaker mot seg for slike produkter. Oversikten viser at 52 av klagesakene gjelder Sparebanken Pluss i Kristiansand, mens én gjelder Spareskillingsbanken. Ifølge administrerende direktør i Sparebanken Pluss, Stein Hannevik, har det kommet enda flere klager inn etter at dommen i Røeggen-saken falt slik at det totale klagetallet nå ligger rundt 60. ## Flere klager

Bankens rolle: Administrerende direktør i Sparebanken Pluss, Stein Hannevik, mener det er feil å laste banken for spareproduktene. - Det er Pareto som står som rådgiver og tilrettelegger for alle de produktene vi har stått som utsteder for, sier han. Foto: Jon Anders Skau

— Vi har fått en liten håndfull til med klager, jeg tror det er kommet mellom seks og åtte nye, sier Hannevik.Banken solgte en periode strukturerte produkter som var satt sammen av meglerhuset Pareto i Oslo, men Hannevik har ikke oversikt over hvor stort økonomisk omfang sakene har.

— Det har jeg ingen anelse om. Men det er viktig å påpeke at det er en vesentlig forskjell på DnB-saken og vårt tilfelle, sier Hannevik.

— DnB har stått som tilrettelegger, utsteder og rådgiver for de strukturerte spareprogrammene de har tilbudt sine kunder, og det er rådgiverdelen de er blitt dømt for. Plussbank har vært utsteder på de programmene vi har tilbudt, det er kun i noen svært få tilfeller hvor vi har opptrådt som rådgiver. Jeg tror det kun er i ett av tilfellene som er klaget inn til klagenemnda hvor vi har vært rådgiver. Så dette blir veldig perifert for oss, forklarer han.

Skylder på Pareto

- Så det er Pareto som har ansvaret?

— Det er Pareto som står som rådgiver og tilrettelegger for alle de produktene vi har stått som utsteder for. De er de som strukturerte produktene og satte sammen aksjeindeksene, så dette er først og fremst Paretos problem, påpeker Hannevik.

- Hva gjør dere videre med disse sakene?

— Det er mye vanskelig jus her, men det er først og fremst Paretos oppgave å se nærmere på dette. Vi er likevel en part i det, og vi må prøve å komme skikkelig til bunns i denne saken så vi kan gi ordentlige svar til kundene våre, svarer Hannevik.

Får kritikk

Økonomimagasinet Dine Penger har gjennomgått flere titalls strukturerte spareprodukter, deriblant to helt tilfeldige Sparebanken Pluss-produkter, for å undersøke dem nærmere – særlig sett opp mot lånefinanseringen som bankene har gitt sammen med produktene.

Redaksjonssjef i Dine Penger, Geir Ormseth, understreker at dette er en sak som jurister må se nærmere på. Men han mener Sparebanken Pluss må bære like mye av ansvaret som Pareto.

— Plussbank står selv ansvarlig for produktene de selger, noe enhver butikk gjør. Det holder ikke å skylde på Pareto. Hvis Gumpens Auto selger en elendig Volkswagen, så sender de ikke kunden til fabrikken i Tyskland. De må selv bære ansvaret overfor kunden, påpeker Ormseth.

Han sier alle spareproduktene de har sett på er konstruert på samme måte.

— Og Plussbanks produkter skiller seg ikke positivt ut i denne sammenhengen. Avkastningspotensialet var langt unna hva banken forespeilet kunden, og denne informasjonen var tilslørt, på samme måte som hos DnB. Både avkastningspotensialet og risikoen i disse produktene er helt sammenlignbare med produktene Røeggen kjøpte hos DnB, understreker Ormseth.

Fædrelandsvennen har forsøkt å få kommentar fra ulike kilder i Pareto, uten hell. Vi ble henvist videre til administrerende direktør i Pareto Securities, Ole Henrik Bjørge, men han var ikke tilgjengelig for kommentar onsdag kveld.

Spareskillingsbanken

kennethengedal.jpg Foto: Rune Øidne Reinertsen

I Spareskillingsbanken bekrefter administrerende direktør Kenneth Engedal at de nettopp har fått brev fra Finansklagenemnda.— Vi er bedt om å redegjøre nærmere for produktet vi har solgt og informasjonen vi har gitt til den ene kunden som har klaget, sier Engedal.

En viktig forskjell på noen av DnBs produkter og Spareskillingsbanken, er at Spareskillingsbanken ikke lånefinansierte salget av disse produktene.

— Vi har funnet dokumentasjonen som kreves av oss, og skal gi et så godt svar vi kan. Hvis det er grunn til å kritisere noe, skal vi ta det til etterretning og rydde opp. Jeg har veldig sans for at DnB nå tar kontakt med kundene som kjøpte slike produkter, også utover de som har levert formell klage. Men hos oss har ikke dette hatt et stort omfang, sier han.

- Har dere fått flere henvendelser fra kunder etter at Røeggen-dommen falt?

— Ja, det har vi. Men ikke flere skriftlige klager.