Som Aftenposten har skrevet tidligere, trues Aass Bryggeri i Drammen med dagbøter hvis det ikke fjerner bilder av ølglass og omtale av øl fra sine nettsider. Samtidig får Vinmonopolet reklamere for både vin og sprit med bilder og omtale på sine nettsider.

Aass og Bryggeriforeningen, ved direktør Petter Nome, nekter å føye seg, og tar saken til Markedsrådet.

Mens Nome krangler med helseministerens departement, får han støtte fra den næringspolitiske delen av regjeringen:

— Jeg ønsker meg like regler for øl og vin. Jeg har tatt opp saken med Helse- og omsorgsdepartementet. Det må være opp til dem å gjøre de konkrete vurderingene her. Bryggerinæringen har dessuten vært i direkte dialog med Helsedepartementet. Og den dialogen pågår, etter det jeg vet, sier Giske.

Usikker på brevskriving

I slutten av mai var Trond Giske på besøk til Aass Bryggeri i Drammen, og kom med følgende støtteerklæring til bryggerisjef Terje Aass:

- Jeg har skrevet brev til Helsedirektoratet om å få til en likebehandling mellom øl og vin, fortalte Trond Giske da han besøkte Aass bryggeri onsdag, ifølge Handelsbladet FK.

Helsedirektoratet har imidlertid ikke mottatt noe brev, to uker etter uttalelsen i Drammen.

- Har du skrevet et brev til Helsedepartementet om saken?

— Jeg har tatt det opp med dem. Detaljene her husker jeg ikke, svarer næringsministeren.

Vil helst ha norsk øl

Helsedepartementet begrunner forskjellsbehandlingen på Internett med at Vinmonopolet må få informere om sine produkter til kunder som bor langt unna nærmeste utsalg.

I tillegg mener departementet at alt frislipp av ølomtale vil føre til økt forbruk, og dermed økte alkoholrelaterte problemer.

- Jeg er veldig for en alkoholpolitikk som bygger på sosialpolitiske vurderinger. Men jeg har vanskelig for å forstå at det skal være særlig forskjell på vin og øl når man vurderer muligheten for å drive med informasjon om produktene, sier statsråd Giske.

Han gjentar at Bryggeriforeningen har henvendt seg til ham og reagert på forskjellsbehandlingen mellom næringens manglende adgang til å informere om øl på egne nettsider og Vinmonopolets omtale av vin og sprit på sine nettsider.

Øl er underlagt mye strengere restriksjoner enn vin, mener Bryggeriforeningen.

— Fra et næringspolitisk ståsted er dette i hvert fall et paradoks. Øl produserer vi nokså mye av i Norge, mens potensialet for å lage vin er mer begrenset. I bryggerinæringen finnes det mange hundre arbeidsplasser i Norge. Det er vel ikke om å gjøre for oss at ølet som folk drikker, skal være produsert i utlandet, sier Giske.

Mindre omtale, ikke mer

Den tidligere kulturministeren minner også om at norske mat- og drikketradisjoner i langt sterkere grad bygger på øl enn vin.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen i departementet mener den restriktive norske alkoholpolitikken er en suksess som mange andre land ser til.

Er det et paradoks at norsk alkoholpolitikk favoriserer omtale av sprit, vin og sterkøl fremfor av lettøl og svakøl?

— Ja, jeg er helt enig. Det er et paradoks og et tankekors. Men i den grad det er snakk om å endre kursen, vil den gå i retning av å få mindre omtale av alkohol fra Vinmonopolet, ikke slippe til bryggeriene, sa Ingebrigtsen til Aftenposten i mai.