– For meg ser dette ut som en uakseptabel forskjellsbehandling mellom privat og statlig næringsdrift.

Det sier Svein Flåtten, næringspolitisk talsperson i Høyre, etter å ha lest Aftenpostens artikkel om bryggeriet Aass i Drammen, som trues med dagbøter hvis det ikke fjerner bilder av øl fra sin nettside. Samtidig har Aass’ konkurrent, Vinmonopolet, en rekke produktbilder på sine nettsider.

Ser ingen problemer

Flåtten får støtte fra Fremskrittspartiet.

– Uakseptabelt og konkurransevridende. Det må være likhet for loven. Det kan ikke være slik at en statlig institusjon som Vinmonopolet får vise logoer og annen informasjon, mens privateide bedrifter som Aass Bryggeri må forholde seg til et annet regelverk, sier Jon Jæger Gåsvatn, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet og helsepolitiker.

– Både polet og bryggeriene burde ha mulighet til å informere på likt nivå, sier Flåtten.

Han ser ingen problemer med informasjonen som nå ligger på hjemmesiden til Aass bryggeri.

– Svakt

Flåtten er ikke imponert over statssekretær Roger Ingebrigtsens forklaring om at Vinmonopolet legger ut informasjon på hjemmesiden av hensyn til distriktsbefolkningen.

– Jeg synes argumentasjonen er svak når han snakker om at distriktene trenger informasjon. Det er en alvorlig nedvurdering av folks evne til å holde seg oppdatert, sier han.

– Hvis de trenger informasjon om hva de skal drikke til maten, så trenger de vel like mye god informasjon om øl som om vin og sterkt brennevin? spør Flåtten, som vil sende spørsmål til helseministeren for å høre om hun er komfortabel med denne forskjellsbehandlingen.