— Dette har gått over streken, sier Terje Aass.

Han har arvet både navn og direktørstilling fra landets eldste ølbryggeri.

Som sine forgjengere har han drevet bryggeriet under det som i europeisk målestokk er en svært restriktiv alkoholpolitikk.

Men da Helsedirektoratet nylig kom med trusler om dagbøter hvis ikke bryggeriet fjerner det meste av innholdet på sine nettsider, rant begeret over for ham.

Må fjerne tegning

— Alt vi ønsker, er likhet for loven og en ordentlig dialog på et grunnlag hvor det faktisk er mulig å få til en dialog, sier han.

Direktoratet krever at følgende elementer fjernes fra nettsiden:

  • Bakgrunnsbildet som ifølge direktoratet viser «en skummende halvliter»

  • Strektegning som viser personer med mat og øl

  • Bilder av glass med øl alene

  • Bilder av glass med øl sammen med mat

  • Omtale av øl som ifølge direktoratet fremstår som «klart appellerende»

Aass vil gjøre en revurdering når det gjelder de to første punktene, men har forøvrig ingen planer om å fjerne det han mener er «helt uskyldige» bilder og omtaler.

Øl på OL

Ølprodusenten mener det i hovedsak er to grunner til at denne informasjonen bør få stå på nettsidene.

- Vi lever i en globalisert verden. All form for informasjon om øl fra våre konkurrenter i utlandet er bare et tastetrykk unna. Da blir det norske regelverket urimelig og konkurransevridende, sier han.

Aass påpeker også at det er mye ølreklame på TV under internasjonale sportsbegivenheter. Under Lillehammer-OL i 1994 tok han tiden og kom til to timer og 35 minutter.

— Men samtidig mener vi at dette ikke er brudd på forbudet mot alkoholreklame fordi det ikke er reklame. Dette er informasjon for å lære folk om øl, på samme måte som Vinmonopolet gjør med vin. Det er folkeopplysning vi ønsker å drive. I det ligger naturligvis også informasjon om skadevirkningene, sier Aass.

«Det norske regelverket blir urimelig og konkurransevridende»

Terje Aass, direktør i Aass bryggeri

Polet har lov

Vinmonopolet, som selger sterkøl, vin og sprit, er ølbryggerienes store konkurrent.

polets nettsider kan man lese stadig flere artikler om ulike typer vin og sprit og om hvordan disse varene best kombineres med mat.

I trykte brosjyrer kan man lese om vin og sprit som polet har tatt inn. I tillegg trykker polet bilder av de nye produktene med tydelig logo.

Bryggeriene har ikke lov til å gjøre noe av dette for å opplyse om sine produkter.

Paradoks

Med hjelp fra Bryggeriforeningen og advokatene Ellen Holager Andenæs og Helene Elness vil Aass nå ta opp kampen. Denne uken varslet de Helsedirektoratet om at de ikke vil føye seg og at eventuelle vedtak vil bringes inn for Markedsrådet.

- Er det paradoksalt at norsk alkoholpolitikk favoriserer omtale av sprit, vin og sterkøl foran lettøl og svakøl?

— Ja, det er det definitivt. Vi har mange felles målsetninger med norsk alkoholpolitikk.

- Vi vil også fremme måtehold og forstandig bruk generelt – ikke misbruk – og avholdenhet i forbindelse med graviditet, trafikk, arbeid, sport og når det gjelder barn og ungdom, sier Aass.