Han tar en stor slurk av glasset med Carlsberg-eide Frydenlund fatøl på en restaurant i Oslo sentrum.– Vi vil være med og samarbeide om alkoholpolitikken i Norge.

Vi har lyst til å fortelle at ølkultur er noe mer enn ungdom med skranglende bæreposer. Men det føles tungt å bli behandlet som en uskikkelig bikkje, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri— og drikkevareforeningen.

– Vi ber ikke om at reklameforbudet mot øl oppheves, vi støtter reklameforbudet. Vi ser til og med at forbudet er med på å beskytte norske merkevarer. Men vi ber om likebehandling, sier Nome.

Unaturlig.

Han mener Vinmonopolet gjør en god jobb med å fortelle om sunn drikkekultur for vin og sprit.

– Å bygge en sunn drikkekultur, står på polets agenda. Det er fint. Det står på vår agenda også, men vi får ikke lov til å fortelle om det, sier han.

– Ville det vært et akseptabelt alternativ at Vinmonopolet informerte om ølkultur slik det informerer om sterkøl, vin og sprit?

– Det ville vel ikke vært naturlig, ettersom polet ikke selger svakøl. De er jo en konkurrent med sterkere saker i hyllene, mener Nome.

- Konkurransevridende

I tillegg mener Nome og bryggeriene at Internett, hvor utenlandske konkurrenter kan reklamere fritt, virker konkurransevridende.

– Våre produkter er norske, kortreiste og med lav alkohol. Likevel er det forbeholdt utenlandske produsenter og Polet, med sterkere saker, å få informere om sine produkter på nettet, sier han.