Han tar en stor slurk av glasset med Carlsberg-eide Frydenlund fatøl på en restaurant i Oslo sentrum.– Vi vil være med og samarbeide om alkoholpolitikken i Norge.
Vi har lyst til å fortelle at ølkultur er noe mer enn ungdom med skranglende bæreposer. Men det føles tungt å bli behandlet som en uskikkelig bikkje, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri— og drikkevareforeningen.
– Vi ber ikke om at reklameforbudet mot øl oppheves, vi støtter reklameforbudet. Vi ser til og med at forbudet er med på å beskytte norske merkevarer. Men vi ber om likebehandling, sier Nome.
Unaturlig.
Han mener Vinmonopolet gjør en god jobb med å fortelle om sunn drikkekultur for vin og sprit.
– Å bygge en sunn drikkekultur, står på polets agenda. Det er fint. Det står på vår agenda også, men vi får ikke lov til å fortelle om det, sier han.
– Ville det vært et akseptabelt alternativ at Vinmonopolet informerte om ølkultur slik det informerer om sterkøl, vin og sprit?
– Det ville vel ikke vært naturlig, ettersom polet ikke selger svakøl. De er jo en konkurrent med sterkere saker i hyllene, mener Nome.
- Konkurransevridende
I tillegg mener Nome og bryggeriene at Internett, hvor utenlandske konkurrenter kan reklamere fritt, virker konkurransevridende.
– Våre produkter er norske, kortreiste og med lav alkohol. Likevel er det forbeholdt utenlandske produsenter og Polet, med sterkere saker, å få informere om sine produkter på nettet, sier han.