Drikkeglede.no vil være et brudd med alkohollovens reklameforbud, mener Helsedirektoratet. FAKSIMILE

Bryggeri— og drikkevareforeningen, med direktør Petter Nome i spissen, hadde store planer for lanseringen av det nye nettstedet Drikkeglede.no.

Presse og andre interesserte ble for to uker siden invitert til å smake «rikelig med både nyskapende og tradisjonsrik drikke».

Men festplanene bremses av et brev Helsedirektoratet sendte til foreningen onsdag 2. juni.

Direktoratet kaller nettstedets planlagte innhold et brudd på alkohollovens reklameforbud. Selve lanseringsfesten stanses også, med henvisning til samme forbud. Direktoratet viser til at «redaksjoner på egen forespørsel kan motta informasjon og vareprøver fra bransjen i forbindelse med redaksjonelt stoff».

I denne forbindelsen er det tydelig at initiativet kommer fra bryggeriene, ikke fra redaksjonene, mener direktoratet.

Som Aftenposten har skrevet tidligere, trues Aass Bryggeri i Drammen med dagbøter hvis det ikke fjerner bilder av ølglass og omtale av øl fra sine nettsider. Samtidig får Vinmonopolet reklamere for både vin og sprit med bilder og omtale på sine nettsider.

Aass og Bryggeriforeningen, ved direktør Petter Nome, nekter å føye seg, og tar saken til Markedsrådet.

«Prestisje og paragrafrytteri»

Parallelt med denne kampen, har Nome i lang tid planlagt det nye nettstedet, «tilegnet alle som er glad i god mat og drikke.»

— Jeg er lei meg over direktoratets reaksjon. Hadde vi levd i et annet land enn Norge hadde jeg blitt svært mistenksom, for de eneste som tjener på en slik praksis er de store internasjonale alkoholprodusentene, sier Nome.

Han gjentar at bryggerienes mål er «å bidra til en sunnere drikkekultur og mindre fyll og alkoholmisbruk».

— Jeg anmoder seriøse politikere om å engasjere seg. Det virker som Helsedirektoratet er mest opptatt av prestisje og paragrafrytteri, og det er et dårlig utgangspunkt, enten man tenker folkehelse eller næringspolitikk, sier Nome.

- Får brevet noen følger for lanseringen og nettstedet?

— Nei, dette er ikke noe åpent arrangement. Gjestene er invitert med navn, det er forhåndspåmelding og aldersgrense. Nettstedet presenterer vi som planlagt, så får den diskusjonen komme når den kommer, sier Nome.

- Sunn ernæring

Dagen etter å ha mottatt brevet fra Helsedirektoratet, hadde Nome et svarbrev klart:

— Bryggeri- og drikkevareforeningen er av den oppfatning at Helsedirektoratets tolkning av alkoholloven er i strid med så vel lovens intensjon som alminnelig rettsoppfatning. Vi mener også at den er konkurransevridende og utsetter norske arbeidsplasser for fare, skriver Nome.

— Vi mener at eventuelle sanksjoner mot DrikkeGlede.no vil være enda mer urimelige, ettersom disse sidene ikke driftes av noen enkeltbedrift og ikke fremhever enkelte produkter fremfor andre. Sidene er å betrakte som kulturformidling og forbrukerinformasjon, og det er lagt betydelig vekt på fremme av ansvarlig drikking og sunn ernæring. Dette er fra vår side et seriøst forsøk på å medvirke til en sunnere drikkekultur og mindre misbruk, skriver Nome i brevet.

Helsedirektoratets brems av lanseringsfesten har han heller ingen forståelse for:

— At vi i invitasjonen orienterer om serveringen under et arrangement, er etter min erfaring svært alminnelig i Norge, også når det er statlige og kommunale organer som inviterer. (...) Et av innslagene tar for seg miksing av sommerdrikker bestående av brus og vann. Direktoratets innvendinger på dette punkt har vi vanskelig for å ta alvorlig, skriver Nome.

- Bevisst handling

— Det er absolutt ingen tvil om at Bryggeriforeningen klart legger opp til å bryte alkolovgivningen, både gjennom nettsiden som de planlegger å etablere, og også arrangementet de skal ha. Det er vår oppgave å håndheve det gjeldende alkohollovverket i Norge, og dette er et klart brudd på denne loven, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen.

Han reagerer sterkt på bryggerinæringens fremgangsmåte i denne saken.

— For meg fremstår dette som en bevisst handling for å starte en debatt om den norske alkoloven er rimelig eller ikke. Det er ikke slik vi forventet at Bryggeriforeningen skulle agere hvis de ønsker å opptre som en ansvarlig forening, sier Larsen.

Han viser til at alkoforbruket i Norge øker, og har økt kontinuerlig siste 20 årene.

— På 20 år har forbruket av alkohol i Norge økt med en tredjedel. Det er ikke noe knyttet til konsumet som tilsier at vi bør lempe på regelverket man har, og som har som formål å redusere alkoholforbruket, sier Larsen.

- Så dette er ikke «prestisje og paragrafrytteri», som Nome mener?

— Nei, det handler ikke om det. Enten forholder man seg til loven som gjelder, eller så gjør man det ikke. Dette er klare brudd på alkoholloven. Jeg er helt sikker på at Bryggeriforeningen egentlig er fullt klar over det, sier Larsen.