Korrupsjon, konkurser, byråkrati og stupende oljepriser har gitt kjempetap i Brasil for noen av Sørlandets største bedrifter. Både NOV og MHWirth kan nå miste milliardkontrakter.

— Det blir ofte gigantomani i Brasil. Alt skal bli så stort. For mange norske bedrifter har det vært overraskende. Vi er vant til at planer gjennomføres, sa Arne-Christian Haukeland da han nylig gjestet Kristiansand for å snakke om situasjonen i Brasil.

Haukeland er sjef for DNBs satsing i landet. Fra sitt kontor i Rio de Janeiro har han sett Brasil bli løftet frem som en av verdens store oljekilder og som et dypt hav av muligheter for norske oljeleverandører. For mange sørlandske offshorebedrifter så det ut til å bli svært lukrativt.

Det blir ofte gigantomani i Brasil. Alt skal bli så stort.

Denne uken er kronprinsparet og næringsminister Monica Mæland på offisielt besøk i Brasil. Der får de høre noen suksesshistorier og at norske bedrifter har investert mer enn 24 milliarder dollar i Brasil, men de får også vite at alt ikke er like greit som det så ut som for et par år siden.

National Oilwell Varco, MHWirth, Cameron Sense, Nymo og Sevan Marine har alle spist bløtkake og skålt for milliardkontrakter de siste årene. Nå jobber de hardt for å berge verdiene sine. Brønnene er fortsatt like oljefulle, men selv om de ligger på ultradypt vann, ser det ut til at mange sørlendinger har grunnstøtt.

Sevan Marine var et av de første norske selskapene som kom inn på det brasilianske oljemarkedet. Nå etterforskes både selskapet og den daværende ledelsen for korrupsjon. Her ligger en av deres karakteristiske runde plattformer utenfor Rio de Janeiro og Sukkertoppen. Foto: SEVAN DRILLING

Ingen kommentar

— Brasil? Det uttaler vi oss ikke om, sier kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø i National Oilwell Varco (NOV).

NOV er Sørlandets største bedrift og fikk de største kontraktene. Verft i Brasil og Asia skulle kjøpe 22 borepakker til over en milliard per stykk. Verftene leverer til selskapet Sete Brasil som skal eie og drifte riggene på vegne av det brasilianske oljeselskapet Petrobras.

— Vi har jobbet lenge med dette. Alt tar lang tid i Brasil, men nå er vi endelig i mål, sa NOV Norges sjef i august 2011 da de fikk de åtte første kontraktene og sin største ordre noensinne.

Ringvirkningene av kontraktene i Norge og Brasil var enorme.

Etter planen skal den første enheten leveres 15. desember i år, altså om tre uker. Det halvt nedsenkbare boreskipet Urca er ferdig bygd, men blir neppe levert.

— Leveransen av det første drillskipet avhenger av hvordan det går med Sete Brasils restruktureringsplan, sier Marianna Tavares i Sete Brasils kommunikasjonsselskap til Fædrelandsvennen. Hun opplyser Sete Brasil og Petrobras forhandler om restrukturering av selskapet.

Flere etterforskninger

Nå er nemlig hele næringskjeden etter NOV trukket inn i Brasils voldsomme korrupsjonsskandale.

Sevan Marine etterforskes for korrupsjon etter sitt Brasil-eventyr. FÆDRELANDSVENNEN 22. OKTOBER 2015 Foto: Sandvik, Arild

22. oktober i år ble det kjent at NOVs kunde, verftet Keppel Fels Brasil, etterforskes, ifølge en melding fra selskapet selv.Dermed er veftet, sluttkunden Sete Brasil og det gigantiske oljeselskapet Petrobras under etterforskning i «Operasjon Bilvask».

NOVs toppsjef i Houston sa litt om konsekvensene i vår.

— Sete Brasil er dessverre involvert i korrupsjonsskandalen og har dermed problemer med finansieringen. Riggprogrammet er forsinket, men vi tror riggene vil bli bygd, sa Craig Williams 28. april.

Brasiliansk presse er ikke enig. En tredjedel av kontraktene kan være kansellert, ifølge brasilianske medier og internasjonalt kjente nyhetsleverandører som Bloomberg. De viktigste årsakene er korrupsjonen og lavere oljepriser.Også NOVs konkurrent og nabo i Korsvik, MHWirth, bekrefter at hele riggprogrammet kan bli redusert.

Usikkerheten rundt Sete Brasil har redusert tempoet for leveransene. Denne situasjonen har innflytelse på selskapets arbeidskapital.

Usikkert antall

Da Kristian Røkke presenterte Akastors resultater for tredje kvartal i år, kom det frem at datterselskapet MHWirth også sliter med Brasil-kontraktene sine. Da NOV vant 22 borepakker, fikk MHWirth sju. Disse utgjør 70 prosents av selskapets ordrereserve.

— Usikkerheten rundt Sete Brasil har redusert tempoet for leveransene. Denne situasjonen har innflytelse på selskapets arbeidskapital, står det i kvartalsrapporten.

Kommunikasjonssjef Bjørg Hansen ved MHWirth i Kristiansand bekrefter at de kan miste Brasil-kontrakter.

- De store utfordringene Brasil opplever i disse dager påvirker byggeprogrammet av de opprinnelig 29 riggene og boreskipenesom skulle bygges for Sete Brasil, opplyser Hansen. De skal levere sju borepakker til Jurong-verftet, som igjen bygger rigger for Sete Brasil.

Bjørg Hansen sier at det pågår en restrukturering av planene for Sete Brasil.

— Det forhandles om en reduksjon av antall enheter som skal på oppdrag for Petrobras. Den endelige beslutningen er ikke foretatt, sier hun.

Daværende prosjektleder, og nåværende adm. dir. Tor Henning Ramfjord, gliste godt da Brasil-kontraktene kom. Nå vil han ikke snakke om dem. Foto: FÆDRELANDSVENNEN 16. AUGUST 2011
TTS Energy (nå Cameron Sense) spiste bløtkake og feiret sin største kontrakt. Den havarerte. Foto: FÆDRELANDSVENNEN 14. JANUAR 2012
1-1 var en stund stillingen mellom MH og NOV i kampen om Brasil-kontrakter. NOV vant, men nå er det usikkert hvor mye de får ut av dem. Foto: FÆDRELANDSVENNEN 28. AUGUST 2012
Nymo forberedte seg på store jobber i Brasil. Foto: FÆDRELANDSVENNEN 31. AUGUST 2013

Det er uklart når det blir bestemt, hvor mange rigger en ny ordre vil inneholde og når enhetene til slutt skal leveres.Inntil videre så har Jurong valgt å fortsette byggeprosjektet med sinesyvdrillskip og MHWirth leverer i henhold til dette. Det første boreskipet er i ferdigstillelsesfasen på Jurongs nye skipsverft i Aracruz, like nord for Vitoria på østkysten av Brasil.

Rekordkontrakt strandet

Riggprogrammet MH og NOV er en del av ser ut til å ta den største smellen. Men korrupsjon og konkurser har gitt flere sår på Sørlandet.

For to år siden bar to store boremoduler til oljeselskapet OSX i Grimstad bud om optimisme og Brasil-gjennombrudd for Cameron Sense i Arendal og JJUglands verft Nymo i Grimstad. I Kristiansand jublet for sin største kontrakt noensinne, verdt 737 millioner. Samme kontrakt skulle gi arbeid for 450 millioner kroner hos Nymo.

Boreutstyret skulle nå vært i gang med boring på Brasils ultradype oljefelt.

I stedet ligger de ubetalt innerst i Vikkilen og skjemmer skjærgården i Grimstad. De vitner om store planer som bokstavelig talt strandet. Nymo måtte permittere 80 medarbeidere etter at oljeselskapet OSX gikk konkurs, og de mistet kjempekontrakten to måneder før levering.

— I september suspenderte OSX arbeidet på grunn av likviditetsproblemer i selskapet, noe som medførte bortfall av betydelig volum gjenstående arbeid som var planlagt ferdigstilt ved årsskiftet, skrev Nymo i sin årsrapport for 2013. De ruvende modulene ble flyttet til utkanten av verftsområdet - der de fortsatt ligger.

— Vi uttaler oss ikke om dette, sier Nymo-direktør Øyvind Riiber Boye, og henviser til Cameron Sense som ledet prosjektet de var en del av.

Konkurs i racerfart

Cameron mistet i samme konkurs sin gjennombruddskontrakt til 737 millioner. Nå ønsker de å redde stumpene av Brasil-eventyret.

— Vi forsøker å selge disse to boremodulene. Det har vært noe interesse, sier Cameron-direktør Tom Fidjeland.

- Ble det et stort tap?

— Vi kommenterer ikke enkeltsaker, sier han.

Kontrakten var et resultat av en annen gigantplan i Brasil.

Den tidligere racerbilføreren Eike Batista var rangert som verdens åttende rikeste mann og eide selskapene OSG og OSX.

- Han skulle bygge et enormt prosjekt gjennom hele oljens næringskjede. Det virket smart, men da det ikke var så mye olje i brønnene som han trodde, ble det ikke så smart likevel, sier Haukeland.

Han gikk dundrende konkurs i 2013 med fem milliarder dollar i gjeld, og ble denne måneden ilagt fem års konkurskarantene og blir etterforsket for innsidehandel.

Noe ble imidlertid igjen i blårøyken etter Batista. Det mest synlige var Port Açu med 17 kilometer havnelinje og plass til 47 fartøyer samtidig. Her investerte National Oilwell Varco 1,3 milliarder kroner i en rørfabrikk som skulle ha 400 ansatte. Fabrikken er der, men NOV i Norge vil ikke snakke om den.

Bare trist

Mens alle andre selskaper i oljebransjen drømte om å komme inn på det lovende brasilianske markedet for ti år siden, var det et selskap fra Arendal som plutselig fikk kontrakt for to flytende rigger og et flytende produksjonsskip. Sevan Marine fikk rater på til sammen 1 million dollar om dagen.

Nå kan det vise seg å ha vært for godt til å være sant. Brasiliansk presse knyttet selskapet til Petrobras-korrupsjonen. Selskapet bruker 32 millioner kroner på å granske seg selv, og har funnet ut at de sannsynligvis har betalt bestikkelser. Økokrim etterforsker nå selskapet for det som kan være Norges største korrupsjonssak.— Hele historien er bare trist, sier selskapets gründer, Arne Smedal, som selv er siktet.

Dødt selskap

Disse sakene skremmer nå andre fra å etablere seg.

— I lys av korrupsjon, lav oljepris og det andre som skjer i Brasil ligger selskapet helt dødt, sier Kjetil Høisæter Paulsen. Han var daglig leder i Noba Tech, et selskap som skulle hjelpe norske firmaer med storkontrakter i Brasil med å skaffe lokalt innhold. Selskapet ble initiert av Node og pumpet opp med Innovasjon Norge-millioner.

— Vi ble etablert i hovedsak for at MH, men også NOV, skulle få norske underleverandører til å etablere seg. Det er brukt mye penger, men det var vanskelig å få til noe. Vi er klare om det skulle komme noen, men i øyeblikket er interessen minimal, sier Høisæter.

DNBs fremste Brasil-ekspert, Arne-Christian Haukeland besøkte nylig Kristiansand. Her i samtale med Kjetil Rykkje fra Pricewaterhouse Coopers (t.v.) og Tom Fedog fra Stimline. Fedog ledet TTS Energy, som nå heter Cameron Sense, i mye av tiden da de jobbet frem storkontrakt med et oljeselskap i Brasil. Milliardkontrakten ble kansellert like før levering. Foto: Roald Ankersen

Få lyspunkterDNBs Arne-Christian Haukeland var nylig i Kristiansand og snakket om Brasil for næringslivsledere. Foredraget fra ham og megler Knut A. Magnussen minnet mye om en advarsel. Fallende økonomi, økende arbeidsledighet og korrupsjon overskygger for tiden mulighetene i Brasils dype farvann.

— Det er ikke så lett å finne lyspunkter, sa Magnussen, og forsøkte seg med at noe mer stabilitet i politikken kanskje var et av få positive tegn på kort sikt.

— Dere kan stryke det med politisk stabilitet, var det første Haukeland sa da han overtok med sine plansjer.

— Alt lå til rette for at Brasil skulle komme seg ut av problemene, så snublet de i alt samtidig; oljeprisen falt, det ble politisk uro og korrupsjonen rammer hele samfunnet. 40 mennesker er dømt i «operasjon bilvask». 35 politikere er under etterforskning, sa Haukeland.

Folk må vite at 2016 og 2017 kan bli en berg- og dalbane. Men om man har økonomiske muskler, så er oljen der og den skal jo opp.

Til Fædrelandsvennen forklarer Haukeland likevel at Brasil fortsatt er et land fullt av muligheter.

— Om du har penger og stayerevne kan det være interessant å gå inn nå. Folk må vite at 2016 og 2017 kan bli en berg- og dalbane. Men om man har økonomiske muskler, så er oljen der og den skal jo opp.

DNBs Brasil-sjef Arne-Christian Haukeland sier at det er muligheter i Brasil for dem med stayerevne og økonomiske muskler. Bedrifter som mangler dette bør tenke seg om flere ganger før de prøver seg. Foto: Roald Ankersen

KrevendeOSM-konsernet som har hovedkontor i Arendal har hatt både stayerevne og økonomi til å holde på en stund. Med to kontorer i Brasil har de fått en del erfaring.

— De som tenker på å gå inn må vite at det er krevende, sier salgs- og markedsdirektør Kåre Antonsen. I Brasil møtes de av et enormt byråkrati og ofte store krav om lokalt innhold.

— Men det er vanskelig når de ikke har kompetanse å by på. Det er prisdrivende blant dem som kan noe. Vi ser eksempler på kapteiner som tjener like mye som nordmenn. Nå ser vi eksempler på mange som har tapt nok penger, kutter tapet og kommer seg hjem, sa han til sine næringslivskolleger i DNBs lokaler. Han mener også at Petrobras bruker situasjonen nå til å avlyse kontrakter.

— Vi håper på vekst i Brasil, og at vi kan beholde våre 30 - 40 personer i Rio og 12 - 15 personer i Macae. Vi har investert mye tid og penger, og fått til en del, men det er ikke der vi har tjent mest penger, sier han.

- Svartmaling

Kjetil Hansen leder Kristiansand-selskapet Southern Marine som har egen avdeling i Rio de Janeiro, der de driver skipsinspeksjoner. Han ble litt oppgitt etter å ha hørt de dystre spådommene i Kristiansand.

— Det er litt for mye svartmaling. Brasil er på ingen måte stengt. For oss er det et stort marked. Vi har fem personer ansatt der, det samme som for et år siden. Vi forventer ingen vekst de neste par årene, men det er fortsatt mange båter der som skaffer oss jobb, sier Hansen.