Svein Hunstad (t.v.) og Torstein Bringa kan puste ut tirsdag kveld. Camerons første kontrakt på leveranse av boreutstyr til en "flyter" er på plass. Miljøet på Andøya har fått en billett til å vise hva det duger til og hele det svære Houston-konsernet har passert en milepæl: fra komponentleverandør til leverandør av komplette løsninger. Foto: Torstein en

KRISTIANSAND: — Vi har fått en billett til å vise hva vi duger til, sier Torstein Bringa.

Den fungerende, administrerende direktøren hos Cameron på Andøya i Kristiansand har en god tirsdag. Omsider kan han by 430 ansatte og 100 innleide medarbeidere på kage. En etterlengtet jobb er i boks.

Kristiansands tredje boreteknologimiljø, etter National Oilwell Varco og Aker MH, har tegnet strategisk viktige kontrakter før, deriblant på boreutstyret til Skeie-babyen Prospectors seks oppjekkbare rigger. Men Cameron har manglet selve gjennombruddskontrakten på en ekte sværing – et boreskip eller en flytende, halvt nedsenkbar borerigg.

Tirsdag satt den.

Kanskje fire til

Når STX-verftet nær Pusan i Korea leverer Sigma Drillings 232 meter lange, fiks ferdige og hypermoderne boreskip i fjerde kvartal 2015, vil alt boreutstyret bære Camerons farger og stempel. Og det hører med til historien at kontrakten mellom Sigma og STX også omfatter opsjoner på inntil fire skip til.

Hele skipet, komplett med boreutstyr fra dekk til havbunn, koster 672 millioner dollar, nesten 3,9 milliarder kroner.

— Hvor mye av det havner hos dere, Bringa?

— Over en milliard kroner.

Skeie

Bak Sigma Drillings boreskipprosjekt står en allianse av de Bjarne Skeie-kontrollerte selskapene Sigma Drilling og TTS, samme Skeies gamle bekjentskaper i Bassoe Technology i Gøteborg, det amerikanske operatørselskapet Vantage Drilling, pluss en Singapore-basert "Mr X". (Se faktaramme.)

Tirsdagens forskjellige børs- og pressemeldinger understreket alle hvilket teknologisk avansert boreskip det dreier seg om. Særlig fremheves BOP-ene; to sikkerhetsventiler på havbunnen som skal hindre ukontrollerte utblåsinger. Cameron har utviklet en modell som motstår trykk på inntil 20.000 psi – godt over gjeldende krav, som ble skjerpet etter Macondo-utblåsingen i Mexico-gulfen i 2010. Og det skal være langt bedre enn konkurrentene kan varte opp med.

Nodeland og Korea

Hos Cameron har det vært jobbet med kontrakten i halvannet år. Nå går arbeidet inn i en ny, mer omfattende fase.

— Komponentene som inngår i utstyrspakken, kommer fra 10-12 land. Noe av det vil bli satt sammen og testet på Nodeland. Vi bygger også gradvis opp en organisasjon hos STX i Korea. Det gode er at vi har 36 måneder på oss. Kontrakten omfatter enkelte ting som vi ikke har i sortimentet per i dag. Det er ikke noe problem, men litt romslig tid er nyttig, sier Torstein Bringa.

Han har med seg Svein Hunstad og Sigbjørn Langvik, som har forhandlet med STX.

— Det har vært ganske tøft. De har en annen kultur i Korea og forhandler intenst. Du tror du er i mål, men så er det likevel et stykke igjen, forteller de to.