Verdens nye oljegigant Brasil rystes av lave oljepriser og korrupsjonsskandaler. Det kan bety at Petrobras dropper 10 til 14 av de 29 riggene og drillskipene de har bestilt. Alle enhetene skal ha borepakker fra National Oilwell Varco (NOV) (22) og MH Wirth (7).

Vår største utstyrskontrakt noensinne

Om kanselleringene skjer, gir det inntektstap på over ti milliarder kroner alene for NOV.

Største noensinne

— Vår største utstyrskontrakt noensinne, sa daværende toppsjef Peter Miller da NOV fikk de første riggkontraktene med Brasil i august 2011.

Siden har de klart å få flere enn tre ganger så mange kontrakter.

I NOVs rapport fra andre kvartal i år, står Brasil-kontraktene fortsatt bokført som en ordrereserve på 25 milliarder kroner. Det er over en tredjedel av hele ordrereserven til rig systems .

NOV har bygget en stor fabrikk for fleksible rør i Port Açu for å levere utstyr til deres store kontrakter i Brasil. Foto: arkiv

De første kontraktene var inngangen til et eventyr rundt Brasils enorme, men dyptliggende og vanskelig tilgjengelige, oljereserver. Norsk teknologi skal fortsatt hente olja opp.

Men nesten halvparten av kjempekontraktene er i fare.

— Dropper 13

Spekulasjonene er mange, og brasilianske medier ser nå ut til å ha konkludert med at det statlige oljeselskapet Petrobras vil droppe 13 rigger fra sitt ambisiøse program.

Verftsindustriens organisasjon anslår at mellom 10 og 14 rigger blir kuttet.

For hver rigg som kanselleres forsvinner cirka én milliard kroner fra NOVs ordrereserve. Spørsmålet er hva det kan bety for Sørlandets største private arbeidsplass.

De har allerede varslet at 1500 arbeidsplasser forsvinner i Norge, de fleste i Kristiansand.

— Det er spekulasjoner vi ikke kommenterer, sier NOV Norges administrerende direktør, Tor Henning Ramfjord. Han henviser til Houston for ytterligere kommentarer.

Tor Henning Ramfjord ber at spørsmål om Brasil-kontraktene stilles til ledelsen i Houston. Foto: Reidar Kollstad

Hovedtillitsvalgt i Tekna i NOV Norge AS, Tryggve Mikkelsen, sier at NOV er flinke til å kalkulere hvor mange folk de trenger til enhver tid. Dermed er også risiko i Brasil kalkulert inn.

Fagorganisasjonen for den brasilianske verftsindustrien, Sinaval, har utarbeidet en oversikt over riggprogrammet. Organisasjonen anslår at 15 til 19 av opprinnelig 29 borerigger skal bygges.

Petrobras bekreftet i juni offisielt at de i perioden fram mot 2019 skal kutte sine investeringer med 37 prosent.

Hardt rammet

Verftene Atlantico Sul i Pernambuco og Ecovix i Rio Grande skal være spesielt hardt rammet.

Anslagene fra Sinval sier at alle de sju kontraktene med Atlantico Sul blir droppet.

Ifølge en rapport Sete Brasil ga ut i september i fjor var seks boreskip kansellert fra verftet Enseada do Paraguacu (EEP). SeteBrasil er et selskap som ble opprettet for å eie riggene, og leie dem tilbake til Petrobras.

Fædrelandsvennen besøkte i fjor Macae, havnebyen der NOV bygger en fabrikk for risere, stigerør på norsk, til de 22 borepakkene selskapet har kontrakt på. Nå kan de bli vesentlig redusert. Foto: arkiv

Ifølge avisa Diario de Pernambuco sa verftet Atlantico Sul selv opp kontraktene med Sete Brasil allerede 20. februar i år på grunn av manglende betaling.(Lenke på portugisisk)

Dette er også omtalt i internasjonale medier som Bloomberg. (Lenke på engelsk)

Blir forsinket

En kilde i Petrobras bekrefter at det kommer forsinkelser.

— Petrobras kan ikke plassere ordre hos skipsverft som har blitt trukket inn i korrupsjonsetterforskningen, før etterforskningen er avsluttet og dommene har falt, sier en kilde høyt plassert i Petrobras. To av verftene NOV har kontrakt med, EEP og ECO-Engevix, er blant verftene som blir etterforsket for korrupsjon.

Bekrefter forsinkelse

NOV bekrefter at riggprogrammet i Brasil er forsinket, men kalkulerer med at de skal leveres.

Konsernets internasjonale toppsjef, Clay Williams, har tatt temaet opp når han har kommentert de to siste kvartalsresultatene.

Det har vært pressemeldinger om reduksjon av riggbyggingen, men vi har ikke fått noen kanselleringer for noen av våre 22 borepakker

Etter første kvartal 2015 forklarte han at det var store problemer i Brasil fordi verftene manglet betaling.

— Sete Brasil er dessverre involvert i korrupsjonsskandalen og har dermed problemer med finansieringen Riggprogrammet er forsinket, men vi tror riggene vil bli bygd, sa Williams 28. april. Ifølge opprinnelig plan skulle leveringene skje fra desember 2015 til januar 2020. Tre måneder senere kunne han ikke si så mye mer.

Disse boreskipene er bygget i Sør Korea, men utstyret tilsvarer det NOV har kontrakt på å levere til Brasil. Foto: National Oilwell Varco

— Dessverre er det ikke så mye nytt omkring Sete Brasils finansiering av riggprogrammet. Det har vært pressemeldinger om reduksjon av riggbyggingen, men vi har ikke fått noen kanselleringer for noen av våre 22 borepakker, sa Clay Williams.

- Lite tyder på at alle bygges

DNBs sjef i Brasil, Arne-Christian Haukeland, sier det ser ut til at rundt 19 av opprinnelig 29 boreskip skal bygges. Det betyr ti færre milliardkontrakter for NOV.

— Hovedbildet er at riggprogrammet blir nedskalert. Det vi kan kalle en konsensuslinje i brasilianske medier sier at det nedskaleres fra 28-29 til cirka 19 rigger, sier Arne-Christian Haukeland. Han holder til i Rio de Janeiro der han leder DNBs Brasil-satsing. Jobben handler mye om oljebransjen, der det er mye uroligheter for tiden.

Haukeland forteller at Petrobras har gjort en stor ryddejobb det siste året, de har byttet på ledelse og styre. For Sete Brasil, som skal eie riggene, er det fortsatt veldig mange rykter.

Hovedbildet er at riggprogrammet blir nedskalert

— Petrobras har sterkt fokus på produksjon. De vil få opp kapasiteten på eksisterende felt og sørge for at lett tilgjengelig olje blir tatt opp. De har nå en finansiell ledelse som ønsker cashflow, sier Haukeland.

Har stoppet opp

Han sier at oppfatningene blant norske bedrifter er todelt. De som jobber på eksisterende felt sier at alt går som før.

— Andre sier at alt har stoppet opp. Det er de som jobber mot mer kompliserte leveranser som ligger lenger fram, sier Haukeland.

Det norske boreutstyret skal brukes på presalt-feltene, som er både svært dype og vanskelig tilgjengelige.

— Etter det vi kjenner til har verftet ESA formelt kansellert sju kontrakter med Sete Brasil, sier Haukeland. Alle disse skulle hatt NOV-utstyr. Hver kontrakt er verd rundt én milliard kroner.

Analytiker Janne Kvernland i Nordea Markets bekrefter at det er stor usikkerhet i markedet om Brasil.

— Det er ikke kommunisert noe annet enn at de 29 riggene fortsatt skal bygges. Men ryktene sier at det blir vesentlig færre, nærmere halvparten, sier Kvernland.