KRISTIANSAND: — Jeg reiser mye på grunn av jobben, og arrangerer gruppereiser til London og Manchester. At dette nå forsvinner er utrolig trist. Mange på universitetet var også begeistret for dette tilbudet, og det er nesten landesorg her nå, sier han.

Førstelektoren har nemlig vært en storkunde hos Flynonstop, og sier at han var i «fyr og flamme» da direkteruten til hjertet av London ble opprettet.

Fortjener respekt

— Det var et prisverdig forsøk i en tøff bransje. De fortjener all ros og respekt for å prøve. Kanskje det ikke var mulig i dette markedet, men det var gøy så lenge det varte, sier han.

Når Fædrelandsvennen ringer, sitter Mustad og booker om flyreiser han allerede har bestilt. Han sier at han kommer til å savne den gode tilgjengeligheten til landet han har viet sin forskning til.

— Jeg kunne sitte på British Library til klokka 17, tusle tilbake til hotellet, dra til flyplassen og være hjemme før klokka 23.30. Det var fantastisk, men nå er det tilbake til mellomlandinger og timer tapt, sier han.

- Var et sterkt ønske

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) sa under lanseringen for et år siden at han håpte sørlendingene nå kjente sin besøkelsestid.

— Jeg har lyst til å gi honnør til Hennig-Olsen, som våget å satse, og prøve på noe som det i byen virket som det var et sterkt ønske om.

— Han skal ha all honnør og skryt for forsøket, og det er trist at det ikke gikk for ham, sier Kristiansen.

Også Anita S. Dietrichson, administrerende direktør for Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, mener det er en trist dag.

— Det er veldig synd for regionen. Dette var en nyskaping, et nytt selskap og et godt tilbud til befolkningen.- Samtidig har jeg full forståelse for at man ikke kan drive når økonomien ikke tillater det, sier hun.

- Men sørlendingene var ikke interesserte?

— Jeg tror at interessen var veldig stor, men selskapet kan ha feilberegnet markedet. Samtidig har de reisende hatt gode opplevelser. Jeg har selv flydd flere ganger med dem, og informasjon, service og mat var alltid bra, sier hun.

Ventet konkurs

For UiA-økonom Karl Robertsen kom ikke konkursen som noen overraskelse.

— Det er trist, men ventet. De aller fleste trodde vel at det skulle gå denne veien, sier han.

— Men jeg skulle selvfølgelig ønske at det kunne fungere, legger han til.

Da selskapet startet opp roset Robertsen Espen Hennig-Olsen for å satse. Han beskriver konkursen som et velferdstilbud i regionen som nå forsvinner.

— Det var fantastisk å ha dette tilbudet, og for regionen er det et stort tap, sier han.

Når det gjelder hva som gikk galt for Espen Hennig-Olsen, trekker Robertsen fram passasjersvikten som grunnleggende. Hennig Olsen selv mente kundegrunnlaget var 300.000 mennesker.

— Det er ekstremt vanskelig å holde kabinfaktoren oppe med befolkningsgrunnlaget i regionen, som kanskje ligger på rundt 200.000 mennesker maks. Samtidig er priskonkurransen med konkurrentene veldig tøff, sier han.