KRISTIANSAND: — Vi i SAS har satt ned prisen på våre billetter for å hjelpe Flynonstop-kundene som er kommet i en fortvilet situasjon. Vi forsøker å fylle opp flyene der vi har ledig kapasitet, sier Tor Erik Egerdahl, SAS-sjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik.

Det var Flynonstop som tok initiativ til dialogen og avtalen med SAS.

— Vi har vært i dialog med Flynonstop om dette alternativet de siste dagene. Men det var ikke før i går kveld vi ble klar over at dette kunne bli en realitet. Da oppbemannet vi kundesenteret vårt på Kjevik, forteller han.Konkursen ble ikke SAS-sjefen endelig klar over før meldingen gikk ut fra Flynonstop tirsdag morgen.

Må kjøpe nye billetter

Egerdahl understreker at det ikke er snakk om å booke om Flynonstop-passasjerer.

— Flynonstop-passasjerene må kjøpe nye billetter. Men vi har priset ned våre billetter for å løse denne situasjonen, etter at Flynonstop har bedt oss om å hjelpe, sier Egerdahl.- Er du overrasket over konkursen?

— Vi har vært betenkt når vi har sett hvor få passasjerer som har reist. Vi vet hvor mye det koster å fly, og har nok lagt to og to sammen. Men det er klart at dette var fryktelig leit, sier han.

Setter ikke inn ekstra fly

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS forteller om stor pågang på kundesenteret i dag.

— Vi har ikke hatt noen opptelling av antall telefoner, men trøkket har vært stort. Det er snakk om noen tusen passasjerer som nå må finne andre alternativer, sier Johansen.

Flynonstop-kunder som henvender seg til SAS, kan få billige billetter på avganger der prisene ellers ville vært høyere.

— Vi setter ikke inn ekstra fly for å hjelpe Flynonstop-passasjerene. På et fly er det mange prisklasser, og når et fly begynner å bli fullt går prisene på billettene opp. Det vi har gjort her, er å gjøre den rimeligste prisklassen tilgjengelig for disse kundene, selv om flyet er så fullt at denne prisklassen normalt ikke ville vært tilgjengelig, forklarer Johansen.

- Trist

Han utelukker ikke at enkelte avganger kan være fulle, men tror at de vil kunne hjelpe de aller fleste av Flynonstops passasjerer til sine reisemål.

— Forhåpentligvis vil det bli slik at de aller fleste kommer seg av gårde til noenlunde samme tid som de hadde tenkt, og til noenlunde samme pris. Noen vil kanskje også få billigere billetter, mener Johansen.

Han mottok nyheten om konkursen med et visst vedmod.

— Det er alltid trist å se at andre ikke lykkes. Flynonstop hadde et spennende konsept . Det var definitivt elementer i det som hadde fortjent lengre varighet. Jeg ville for eksempel trodd at nisjen de fant med London city ville vært vellykket for dem, sier Johansen.

Overraskende konkurs

En av Flynonstop-kundene som like godt tok turen ut til Kjevik, var Toralf Tveiten (80). Han skulle flydd til Alicante med Flynonstop lørdag.

Toralf Tveiten skulle etter planen ha reist med Flynonstop til Alicante lørdag. Allerede tirsdag morgen fikk han sikret seg nye billetter hos SAS. Foto: Eivind Kristiensen

— Jeg leste om konkursen i morges, og dro rett til Kjevik. Jeg har fått tilbud om en billett av SAS, men også med den reservasjonen at de tar kontakt med SAS i Oslo for å se om de kan skaffe en enda billigere bilett. Jeg synes det er veldig sjenerøst av SAS å komme med dette tilbudet. Informasjonen har vært god, sier Tveiten.Han ble likevel svært overrasket da han leste om konkursen.

— Jeg har ikke sett noe i media om at det skulle gå dårlig med selskapet. Så dette kom overraskende på meg, sier han.

Han betalte de nå verdiløse Flynonstop-billettene med kredittkort. Men aner ikke om han få pengene sine igjen.

Skulle starte ny rute fredag

Fredag skulle Flynonstop etter planen har startet rute fra Bodø til London. Lufthavnsjef Inger-Hilde Tobiassen forteller om stor pågang for ruta.

— Dette er veldig leit for de som skal reise og for de som har stått på for å bygge opp selskapet. Salget har vært godt fra Bodø til London. Hundre passasjerer skulle fly til London på fredag, forteller hun.