KRISTIANSAND: For passasjerene som har reist ut med Flynonstop, men ennå ikke brukt returbilletten, byr konkursen på problemer.

Ordinære flybilletter er ikke omfattet av Reisegarantifondets bestemmelser om plikt til hjemtransport. Men heller ikke de som har kjøpt pakker med flybilletter og overnatting fra Flynonstop kan vente seg hjelp.

Selskapet er ikke medlem av Reisegarantifondet.

Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbukerombudet. Foto: Forbrukerombudet

— Kinkig situasjon

- Hva skal disse passasjerene gjøre nå?

— De må innse at ingen kommer og hjelper dem hjem. Dette er en kinkig situasjon. De som er på pakkereiser, skulle vært dekket av Reisegarantifondet. Passasjerene her vil ikke, slik som ved en chartertur, kunne vente på transport hjem. De må ordne dette selv, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbukerombudet.

Dersom pakkereisene er bestilt hos Flynonstop-partnere som er medlem av Reisegarantifondet, vil saken stille seg annerledes for akkurat disse passasjerene.

Henviser til SAS

I en pressemelding skriver Flynonstop at kundene deres bør kontakte SAS og be om hjelp:

"Vi tar nå fortløpende kontakt med våre kunder via mail og SMS for å gi råd og veiledning om hvordan de skal forholde seg til ombooking / kjøp av nye billetter til sin reise. For våre passasjerer blir dette en uheldig og svært traurig opplevelse. Ettersom at FlyNonstop ikke kan fly de oppsatte rutene, må hver enkelt passasjer søke kontakt med SAS som har sagt seg villig til å avhjelpe våre passasjerer med ombookinger/salg av nye billetter til spesialpris. Man kan også ta kontakt med sitt reisebyrå eller søke etter nye billetter på nettet".