KRISTIANSAND: Den erfarne konkursadvokaten fra Kristiansand har fått oppdraget med å være bostyrer for det havarerte Flynonstop.

Til Fædrelandsvennen forteller Bjørn Hübert Senum at selskapet har en skyhøy gjeld etter flygninger i kun seks måneder

— I oppbudsbegjæringen har de selv oppgitt at gjelden er på circa 53.672.998 kroner, sier Senum.

Verdier kan ikke realiseres

Han sier selskapet videre opplyser om at eiendelenes samlede verdi er på drøye 25 millioner kroner.

BOSTYRER: Advokat Bjørn Hübert Senum er bostyrer etter konkursen i Flynonstop. Foto: Advokatfellesskapet

— Men da viser de til balansetallene, hvor circa åtte av disse millionene er «prosjektutvikling». Så spørs det hva det er verdt, for å si det sånn, sier Senum til Fædrelandsvennen.

Han antar at «prosjektutvikling» er det samme som «goodwill» - en post som neppe lar seg konvertere til kontanter i en konkurssituasjon.

— I tillegg er 286000 kroner utsatt skattefordel, og det er jo verdiløst når du ikke driver videre. Det er mange poster i denne balansen som ikke er verdt noe nå. Så når de oppgir at eiendelene i boet er på 25 millioner kroner, er det veldig mye av dette som ikke er verdier som kan realiseres i en konkurssituasjon, sier Senum.

Han sier også at driftsselskapet Tamburin Invest AS har tatt pant i noen av driftstilberøret til Flynonstop på to millioner kroner.

— Det er slikt vi må komme tilbake til, sier Senum.

Vil ikke oppretteholde driften

Han sier boet ikke foretar seg noe for å opprettholde driften nå.

— Det som kan være en problemstilling, er om det finnes noen interessenter til å overta dette. Men konkursboet kommer ikke til å iverksette noen flygninger, sier Senum.

Han sier boet heller ikke kommer til å foreta seg noe i forhold til de passasjerene som nå ikke kommer seg hjem fra utlandet med Flynonstop.

— Man må bare innfinne seg med at disse må komme seg hjem selv. Men nå har jo Flynonstop fått til en grei avtale ved at SAS tilbyr passasjerene rabaterte billetter, sier Senum.

Må si opp de ansatte

I oppbudsbegjæringen oppgir selskapet at de har 23 ansatte. Ifølge advokat Senum har ikke selskapet selv sagt disse opp. Denne jobben faller på bobestyrer.

— Disse blir sikret i form Navs lønnsgaranti, som vil dekke lønnen de har til gode. Så vidt jeg har forstått ble det kjørt lønninger på fredag, men disse er ikke betalt ut. Men ellers har de vel fått det de skal ha, sier Senum.

Hennig-Olsen taper personlig

Slik svarer Espen Hennig-Olsen på spørsmålet om han kommer til å tape mye personlig på konkursen i Flynonstop:

— Det gjør jeg sikkert!

Mer vil han ikke si om den saken, utover det å innrømme at han har strukket seg litt lengre enn han opprinnelig hadde tenkt.

Hva det innebærer konkret, er ikke lett å finne ut før bobehandlingen er kommet i gang. Men 2012-regnskapene fra Hennig-Olsens to aksjeselskaper, Flynonstop AS og Tamburin Invest AS, gir noen hint.

Som sikkerhet overfor banken, som på sin side har garantert for leien av det leasede flyet, hadde Flynonstop AS bundet 11,7 millioner kroner på en konto i den samme banken ved fjorårets utgang. Det hadde egentlig ikke Flynonstop AS penger til selv, så morselskapet Tamburin Invest AS hadde hjulpet datteren med et lån på 20,3 millioner kroner, pluss en selvskyldnerkausjon på 16,5 mill. på datterens vegne.

Utover det fremgår det av regnskapet at Espen Hennig-Olsen hadde lånt 26,3 millioner kroner av private midler til Tamburin Invest AS da 2012 tok slutt.

Gründerens kapitalbase stammer som kjent fra de bortimot 60 millioner kronene han fikk ut da han solgte iskremaksjene sine til brødrene Paal og Martin i 2011. På spørsmålet om Tamburin Invest AS kan komme til å gå konkurs i dragsuget av Flynonstop, er Espen Hennig-Olsen kort i svaret:

— Nei.