— Nå er vi på vei inn i fremtiden. Vi får nye fly og helikoptre, og det endrer organisasjonen vår, sier sjef for Luftforsvarets skolesenter på Kjevik, Harald Minde til Fædrelandsvennen.

I år er det 70 år siden skolen åpnet. I 1946 ble det besluttet å flytte den flytekniske utdannelsen fra Kjevik til Kjeller. 300 lærere og ansatte ble med på flyttelasset.

— Hele dette anlegget ble bygget av tyskerne. Før krigen var det ikke noe her, forteller Minde.

«Feminint vrøvl»

Etter krigen var det nemlig rasjonering på bygningsvarer, og Forsvaret måtte vurdere å bruke anleggene som tyskerne hadde laget. I løpet av krigen hadde tyskerne bygget ut Kjevik luftstasjon med en militær, operativ flystasjon. Kaptein Olav Unhammer fikk i oppgave å vurdere Kjevik som beliggenhet, og ble raskt overbevist.

Undervisning ved kameraseksjonen på 60-tallet. Elevene ble utdannet til kameraspesialister på datidens flykamera som var montert i etterretningsflyene til Flyvåpenet.  Foto: Luftforsvarets skolesenter Kjevik

8. februar 1946 startet første undervisningsdag på Kjevik. Stemningen var preget av samarbeidsånd, dugnad og kameratskap. I den første tiden bodde elevene i gamle tyskerbrakker under kummerlige studieforhold. Da elevene foreslo å male brakkene, skal dette ha blitt avvist som «feminint vrøvl».

Utvidet

De første årene var det mangel på lærebøker, så instruktørene måtte produsere dem selv. Utenlandske fly som landet på Kjevik, ble tatt hånd om mot tekniske håndbøker som betaling. Skolen brukte også gamle flyvrak i opplæringen. I 1947 havarerte et DC 3-fly på Bardufoss. Det ble fraktet med båt til skolen og satt sammen av den første teknikerklassen.

Tekniske elever i undervisning på en norsk North American F-86 Sabre. Bildet er fra begynnelsen av 1960-tallet. Foto: Luftforsvarets skolesenter Kjevik

Med årenes løp samlet fikk skolen en allsidig flypark, men det meste av dette gikk tapt da taket på Hangar II raste sammen på grunn av enorme snømengder vinteren 1954. Gradvis økte kompetansen, og skolen ble utvidet på flere områder. I 1999 ble Luftforsvarets skolesenter Kjevik etablert, og i 2002 ble Luftforsvarets befalskole samlet på Kjevik.

Kaptein Leif Westberg antar at det blitt utdannet omtrent 70,000 elever i løpet av skolens 70 år lange historie.

Kan bli nedlagt

I fjor ble det kjent at forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen har foreslått å flytte Luftforsvarets skolesenter fra Kristiansand til Værnes utenfor Trondheim. Begrunnelsen er blant annet å kraftsamle Forsvarets utdanningsorganisasjoner, drive mer effektivt og spare penger. Samtidig skal det være mer strategisk.

— Hvordan er det så å feire et jubileum når skolen er forelått nedlagt?

Sjef for Luftforsvarets skolesenter Kjevik, Harald Minde. Foto: Arkivfoto

— Det har vært snakk om nedleggelse på Kjevik de siste 16 årene. Hver gang det har vært snakk om ny langtidsplan har det vært bevegelse i alle baser. Slik er det, og det må vi bare forholde oss til. Det er ikke tatt noen beslutning ennå. Det er kommet et råd og den prosessen får gå, svarer Harald Minde.Imens legger skolen planer for fremtidige årskull. I 2017 starter teknisk utdanning av helikoptrene AW 101, og i 2018 starter utdanning i de nye kampflyene F-35. Og i september blir det staselig feiring av 70-års-jubileet med hangarball for alle ansatte.

KILDER: Luftforsvarets skolesenter, oberst Harald Minde og kaptein Lars Westberg.