— Vi merket markant nedgang etter at den nye delen åpnet, og klarte ikke å holde tallene. Da ble regnestykket enkelt, sier daglig leder Maren Vennesland i Claire Kristiansand.
Les mer:
Ilse Jacobsen legger ned på Sørlandssenteret
I november var det slutt for avdelingen på Sørlandssenteret, beliggende i 2. etasje i den midterste delen av Oktanten.
Tøffe tider
Tirsdag fortalte Fædrelandsvennen at Ilse Jacobsen avvikler på Sørlandssenteret, etter å ha slitt med sviktende omsetning siden ombyggingen av senteret startet i 2011. Les også:
- Nedlagte butikker og lite besøk
— Det var tøffe tider da, og det bedret seg ikke etter nyåpningen. Vi ble liggende i den stille delen, og kunne ikke lenger vente på at noe skulle skje, sier daglig leder Mette Marit Nygård.Hun sier det er en drøm som går i knas med avviklingen. Fem ansatte må gå.
— Det er ordentlig vondt, sier Nygård.
Les også:
Peppes Pizza på Sørlandssenteret legges ned
Maren Vennesland sier det ble forferdelig lite folk i gangene etter utvidelsen i oktober 2013. — Det var helt tragisk, sier hun.
Fire ansatte mistet jobben da Claire stengte dørene etter tre og et halvt år på senteret.
Les mer:
Slik skal butikkene overleve i kampen mot netthandel
— Vi kom ut av leiekontrakten før tiden. Mitt private inntrykk er at de måtte vite at dette kom. Jeg tror ikke det er bærekraftig for vårt område både å ha Nordens største kjøpesenter i tillegg til et godt handelssentrum, sier Vennesland.
Må oppgraderes
Ellen Katrine Nyhus, professor i markedsføring ved UiA med forbrukeradferd som spesialfelt, tror en revitalisering av den eldre delen er det som må til.
Les også:
- Selvsagt må det være tannlege i Sørlandsparken
— Skal folk trekkes tilbake dit, må det en oppgradering til, så den fremstår mest mulig lik den nye delen. Nye butikker og spisesteder med attraksjonskraft vil hjelpe, og gi mer trafikk til de som er der allerede, sier Nyhus.
Nedturen for Oktanten, den eldste delen av senteret, startet i forbindelse med ombyggingen foran de nye senterutvidelsene i 2012 og 2013.Etter det har Oktanten vært preget av interne flyttinger, nedleggelser og flere eksempler på at kjedene tar over driften når lokale drivere ikke får det til å bære seg.
Sank brutalt
Marianne von Zernichow drev Zizzi, klær for kvinner med kurver, i ti år. I fjor sommer overtok kjeden og fikk inn en ny franchisetager.
— Etter ombyggingsperioden gikk vi og ventet på at den store nyåpningen skulle generere kunder og omsetning. Men det skjedde ikke - alle vil se den nye delen, fastslår hun.- Omsetningen, som sank brutalt i byggeperioden, tok seg aldri opp igjen til hva det var, sier von Zernichow.
Les også:
Flere hundre meter kø da senteret hadde medlemssalg
Marius Krossen, som driver Map Store og Buksesmekken på Sørlandssenteret, endrer Buksesmekken-butikken til en outlet.
— Vi velger å tenke nytt og bruke lokalet til å selge ut varer som ikke selger så godt fra de andre butikkene, sier Krossen.
— Det er nokså kjent at det er blitt stillere i den eldre delen etter at antall butikker ble doblet, sier han.
Krossen er opptatt av at den eldre delen av senteret blir revitalisert, og har tro på at senterledelsen vil få sving på sakene etter hvert.
Søker opplevelser
Professor Ellen Katrine Nyhus sier folk ikke drar til senteret bare for å handle, men for å oppleve noe og treffe mennesker.
— Det er litt som når man tar en tur i Markens, motivet er ofte mer enn å handle. Når den eldre delen oppleves tom og utdatert og uten god og hyggelig matservering har den ikke attraksjonskraft. Folk velger det nye, hvor det er pene omgivelser, mye folk og matservering, sier Nyhus.- Er det for mange butikker?
— Vi ser overetablering i mange næringer, og konkurransen i varehandelen er hard. De konkurrerer på flere dimensjoner, og da er det ikke bra å ha lokaler for langt unna det som oppleves sentralt. Det er blitt et stort senter, og når det blir en ekstra kostnad å gå, må det være noe som trekker, som spesielle merkevarer, liv, stemning.
- Dette er ingen eksakt vitenskap
Senterleder Ruben Storevold sier renoveringen av den eldre delen er utsatt fordi de har hatt ønske om å åpne flere butikker samtidig i Oktanten.
I mars i fjor sa han til Fædrelandsvennen at «Oktanten vil bygges om og renoveres i løpet av 2014.»— Hvorfor er det ikke gjort?
— Vi har hatt ønske om å åpne flere butikker samtidig i Oktanten, og grunnet mye koordinering tok det derfor litt mer tid enn tidligere antatt.
Storevold sier det er synd når butikker legger ned, men:
— I et kjøpesenter med 200 butikker er det naturlig at det er en utskiftning på mellom fem og ti butikker i året. Dessverre er ikke alle konsepter levedyktige, og av og til ønsker man nye konsepter. Disse tingene utvikler seg hele tiden.
Gjør om i 2015
Senterlederen mener den største endringen i Oktant-delen kom da sju butikker, blant dem Claes Ohlson, flyttet ut. - I den forbindelse leide vi ut de ledige lokalene midlertidig på korte kontrakter, i påvente av at vi ville gjøre om der.
— Når gjør dere om?
— I løpet av 2015. Senteret er under kontinuerlig ombygging, og slik vil det alltid være. Vi bruker tid på å jobbe fram et godt konsept. Når det er ferdig, vil også denne delen av senteret oppleves som nytt.
Senterlederen avviser formuleringen om at handelsstrømmen har flyttet seg fra den gamle til den nye delen av senteret etter utvidelsen i 2013. — Jeg vil heller si det sånn at når vi utvider fra 50.000 til 100.000 kvadratmeter vil strømmen endres noe. Dette er ingen eksakt vitenskap, det er en prosess. Dette trenger tid for å sette seg.
2,3 milliarder
— I mellomtiden er det butikkeiere som blør og butikker som dør?
— Når man nesten dobler arealet, vil noen konsepter ikke ha livets rett. Det kan det være flere grunner til.
Sørlandssenteret omsatte for 2,3 milliarder i fjor, hadde fem millioner besøkende og er det sjette største senteret i Norge målt i omsetning.
— Størrelsen gjør at både nasjonale og internasjonale aktører tar kontakt. Der vi har ledige lokaler er i Oktanten. Det er ikke sånn at alle bare vil inn i den nye delen.
— Har du noe å si til de som blir personlig berørt av nedleggelsene?
— Det er synd, spesielt med tanke på lokale drivere. Det er alltid trist når privatpersoner som gjør investeringer ikke lykkes, eller folk mister arbeidet. I Thon-gruppa er vi alltid åpne for dialog og å legge til rette. Har noen utfordringer av ulike grunner, er vi villige til å hjelpe dem gjennom en tøff periode.