Butikksjef Haldora Tesdal hos Askeland Urmaker i Markens gate har ingen konkurranse fra netthandel, da de selger kostbare klokker som er forbeholdt autoriserte forhandlere som dem selv. Foto: Kjartan Bjelland
- Vi møter konkurransen fra netthandelen ved å fokusere på service og fagkunnskap, forteller butikkmedarbeider Bjørn H. Handeland hos Kicks i Markens gate. Foto: Kjartan Bjelland
Konkurransen fra nettet merkes på småvarer, sko og tekstil hos Intersport i Skippergata. På sykkel og ski verdsettes fagkunnskapen til den tradisjonelle sportsbutikken, ifølge butikksjef Ole Petter Berglund (til venstre) og assisterende butikksjef Øyvind Fagerli. Foto: Kjartan Bjelland
Trendanalytiker Ståle Økland mener det er god grunn for butikkene til å være bekymret over utviklingen. Foto: Roald Ankersen
Harald Andersen, leder for Kvadraturforeningen. Foto: Roald Ankersen

— Tradisjonelle butikker bør definitivt være bekymret for konkurransen fra netthandelen. Tallene er ganske tydelige. I fjor økte netthandelen med 12 prosent, mens den for kjøpesentre var under 1 prosent, og heller ikke noe særlig i bysentrumene, forteller trendanalytiker Ståle Økland.

Trendanalytiker Ståle Økland mener det er god grunn for butikkene til å være bekymret over utviklingen. Foto: Roald Ankersen

— Ser man 15 år fram i tid, tror jeg vi kan få en reduksjon i antall butikker på så mye som 30 prosent, sier Økland, som mener kjøpesentre går dårligere tid i møte enn bysentrum, legger han til.Butikksjef Bjørg Liane hos Wintersborg i Skippergata i Kvadraturen er en av dem som har fått kjenne på kroppen hvilke utfordringer større andel netthandel fører til.

- Sjekker med oss, handler hos andre

— Vi merker absolutt konkurransen. Nettet er vårt største konkurrent, sier Liane og viser spesielt til varegruppene fotoapparater og fotokort.

Særlig når det gjelder kameraer ser vi kunder kommer for å forhøre seg om kamera, for deretter å skulle tenke på det, men gå til konkurrenter i byen eller handle det på nett.

— Særlig når det gjelder kameraer ser vi kunder kommer for å forhøre seg om kamera, for deretter å skulle tenke på det, men gå til konkurrenter i byen eller handle det på nett, sier Liane. Hun ønsker likevel ikke å svartmale situasjonen.

— Både rammer, filmfremkalling og digitalisering av gamle videokassetter er produktområder som blir viktigere når konkurransen om fotokort og fotoapparater blir for stor, forteller Liane.

Fædrelandsvennen har loddet stemningen hos et knippe butikker i Kvadraturen for å høre hvordan de møter konkurransen fra netthandel. I følge den årlige e-handelsundersøkelsen til Dibs, Nordens ledende betalingsleverandør for nett, omsetter norsk e-handel for 69,1 milliarder kroner i 2014, 15 prosent mer enn året før.

- Kan brenne seg på service

Hos den tradisjonsrike urmakeren Hans J. Nilsen øverst i Markens gate er det ingen tvil om at nettet er en konkurrent.

— Det er klart at folk er ute og sjekker priser og handler på nett. Men man kan fort brenne seg på service, garanti og oppfølging etterpå. Det er leverandøren av klokka som sitter med garantien, og kommer du til oss med ei klokke kjøpt på nett, må du betale for at vi skal gjøre service på den, sier Borning.

— At enkelte kunder prøver produktene for så å gå hjem og kjøpe dem billigere på nett skjer sikkert, men det er ikke noe stort problem, sier Borning.

Butikksjef Haldora Tesdal hos Askeland Urmaker i Markens gate har ingen konkurranse fra netthandel, da de selger kostbare klokker som er forbeholdt autoriserte forhandlere som dem selv. Foto: Kjartan Bjelland
- Vi møter konkurransen fra netthandelen ved å fokusere på service og fagkunnskap, forteller butikkmedarbeider Bjørn H. Handeland hos Kicks i Markens gate. Foto: Kjartan Bjelland
Konkurransen fra nettet merkes på småvarer, sko og tekstil hos Intersport i Skippergata. På sykkel og ski verdsettes fagkunnskapen til den tradisjonelle sportsbutikken, ifølge butikksjef Ole Petter Berglund (til venstre) og assisterende butikksjef Øyvind Fagerli. Foto: Kjartan Bjelland

— Ingen konkurrentTre hundre meter lenger nede i gågata kan butikksjef Haldora Tesdal hos Urmaker Askeland fortelle at netthandel ikke er noen konkurrent for dem.

— Vi selger kostbare klokker som kun selges via autoriserte forhandlere. Hvis du finner dem veldig mye billigere på nett, er det oftest snakk om falske klokker, sier hun.

- Konsultasjon og service

Kosmetikkjeden Kicks merker konkurransen både fra netthandel og tax-free.

— Vår utfordring er å møte konkurransen på andre vilkår. Konsultasjon og service blir viktigere. Så har også Kicks en egen nettbutikk med over 10.000 produkter tilgjengelig, forteller butikkmedarbeider Bjørn H. Handeland. Som Frøysaa, viser også Handeland til et annerledes handlemønster med flere om beinet.

— Så er ikke pris alt, da. Mange handler på nett og blir misfornøyde. Her kommer vi tett på kunden og kan gi fagkunnskap, sier Handeland.

I kjelleren på Intersport i Skippergata forteller assisterende butikksjef Øyvind Fagerli at netthandelen merkes på småvarer.

— På tekstil og sko, og da særlig Nike, merker vi hard priskonkurranse fra nettet. Sykkeldeler og pulsklokker også, men på sykkel og ski virker det som folk er mer opptatt av fagkunnskapen, sier Fagerli.

— Det er omtrent som tyveri og svinn. Du merker ikke noe til det, men det kan jo være stort likevel, supplerer butikksjef Ole Petter Berglund.

Vekst siden 1992

Siden 1992 har det vært vekst i norsk detaljhandel hvert år, unntatt under finanskrisen, ifølge trendanalytiker Ståle Økland.

— Alle har hatt det greit, men det som skjer nå er at netthandel setter ny rekord og resten står stille. Det som blir dramatisk er om man får en nedgang i salget. Det er det grunn til å tro at kan skje, advarer trendanalytikeren.

Harald Andersen, leder for Kvadraturforeningen. Foto: Roald Ankersen

— Vi er veldig bevisste på å følge med på netthandelens utvikling, og mange av våre medlemmer tar grep og starter egne nettbutikker eller blir med på netthandelssamarbeid som Linio og Shoplink, forteller leder for Kvadraturforeningen, Harald Andersen, som mener netthandel i et tiårsperspektiv kommer til å bli en viktigere salgskanal.- Jeg ser egentlig på netthandel mer som en mulighet enn som en trussel i øyeblikket. Med relativt mange butikker, et stort produktspekter og et moderat nivå på husleier, kan fysiske butikker i et bysentrum være konkurransedyktige med nettbutikker, mener Andersen, og legger til:

— Jeg tror ikke netthandel vil erstatte en tur til byen. Folk elsker opplevelser og å kunne se, ta og føle på produktene, sier foreningslederen.

— I dag finner du ofte lavere priser, større utvalg og bedre service på nett enn i butikkene. Søker du opp ei bok på nettet i dag, får du masse informasjon om både produktet og leveringstidspunkt, samt anbefalinger og tips om andre bøker. Tradisjonelle butikker må skjerpe seg på service, for mange av dem opererer som for tjue år siden, setter fram varene og tror de selger seg selv, sier Økland.

- Kjøpesentre en vel så stor trussel

Et økt antall butikker, flere kjøpesentre og handel i utlandet er like store konkurrenter som netthandel, mener skobutikkeier.

Handelen har forandret seg enormt de siste årene. Faktisk mer på de to siste årene enn på de foregående ti.

— Handelen har forandret seg enormt de siste årene. Faktisk mer på de to siste årene enn på de foregående ti, sier Knut Viggo Frøysaa, som eier en rekke skobutikker i Kristiansand, deriblant Eurosko i Lillemarkens, på Sandens og på Sørlandssenteret.

Han viser til at det generelle konkurransebildet har blitt veldig tøft, men mener det gjelder all detaljhandel, ikke bare skobransjen.

— Et økt antall butikker, flere kjøpesentre og handel i utlandet er like store konkurrenter som netthandel, mener Frøysaa.

— Bare se på antall butikker her i byen nå i forhold til for fem år siden, fortsetter han, og sier det nå er mer fokus på andre varegrupper enn sko, som for eksempel vesker.