– Selv kundene synes synd på oss, sier daglig leder i Strikk, Susanne Berge, til Fædrelandsvennen. Hun savner mer informasjon om hva som skal skje med den gamle delen av senteret. Foto: Torstein Øen
– Vi var vel de første som kom her, og blir de siste som drar, sier daglig leder og eier av Barneland, John B. Johansen. Han har merket en liten, men ikke urovekkende, nedgang. Foto: Torstein Øen
Den eldste delen av Sørlandsssenteret, Oktanten. Foto: Torstein Øen

— Vi har måttet kutte en heltidsstilling for at resten av oss skal kunne fortsette som før, forteller butikksjef for Princess på Sørlandssenteret, Linda Kristin Fjell, til Fædrelandsvennen. Hun sier butikken har merket stor nedgang den siste tiden, som startet med at Clas Ohlsson flyttet fra sine lokaler i kjelleren av Oktanten, den eldre delen av Sørlandssenteret.

Færre kunder, og lite informasjon fra senterledelsen om hva som skal skje med området fremover, er gjennomgangsmelodien hos flere av butikkene Fædrelandsvennen besøkte.

- Stakkars dere

— Til og med kundene kommenterer og sier «stakkars dere som har butikker her», sier Susanne Berge, daglig leder i butikken Strikk.

— Det er superdødt her, og med stengte og tomme butikklokaler rundt oss vet jo alle hva det gjør med de butikkene som er igjen, sier Berge. Hun er på vei hjem i tre-tiden når Fædrelandsvennen treffer henne fordi hun må kutte ned på antall timer på jobb. Med butikker som KID Interiør, Spaceworld, Norli, Din Sko, Home & Cottage og Clas Ohlsson som enten har flyttet internt eller lagt ned, mener hun noe snart må skje.

— Vi savner mer informasjon. Nå vet vi bare at noe skal skje, uten at vi vet hva som skjer, sier Berg.

Lillian Gunvaldsen, butikksjef i Christiania Belysning, sier også det er blitt mye stillere og nedgang i besøket.— Inntil vi får inn noen nye aktører, blir det stille. Omsetningen går ned, og alle rundt her snakker om det.

- Ekstremt stille

Klesbutikken LMC og dyrebutikken Pet Shop bekrefter trenden.

— Det er ekstremt stille her, og jeg håper noe skjer snart, for vi får lite informasjon, sier ansatt i Pet Shop, Hege Gyberg. Hun lurer på om man har bygd et for stort senter for en by som Kristiansand.

— Det begynte når parkeringsplassene forsvant utenfor her og ble forsterket da den nye delen av senteret åpnet, sier Gyberg.

— Det tar seg litt opp i helga, men det er lange, kjedelige dager her. Men med tomme lokaler og lite oppussing, skjønner jeg at kunder går forbi.

- Som forventet

Men ikke alle butikkene ser like mørkt på det.

— Vi er omtrent der vi forventet vi skulle være omsetningsvis. Med økt konkurranse og mange flere valg, er det naturlig at folk ønsker å teste nye ting, sier Alf Olav Øye, eier av McDonald’s på Sørlandssenteret. Han har ingen planer om å flytte, etter nylig å ha investert i ny drive-through med bra økning i omsetningen.

— Jeg tror de som eier og står bak har en god plan. Det har de sagt, og det forholder jeg meg til, sier Øye.

Flere butikker i den gamle delen av Sørlandssenteret, Oktanten, melder om nedgang i både kundebesøk og omsetning etter den nye delen av senteret åpnet i fjor høst. Foto: Torstein Øen

Barneland melder også om en liten nedgang, men ikke urovekkende.— Vi har økning i salg av barneutstyr, men nedgang i impulshandel av leketøy, forteller daglig leder og eier John B. Johansen. Han har heller ingen planer om å flytte.

— Vi var vel omtrent de første som flytta inn her, og skal bli de siste som drar, sier butikkeieren og smiler.

Nederst i etasjene finner vi Kondomeriet. Her er omsetningen den samme, selv om kundebesøket har gått litt ned.

— Vi er en spesialforretning og eneste butikk av vårt slag på senteret. Kundene kan parkere rett utenfor, og vi har beholdt våre faste kunder samt de fleste drop-in kundene, sier butikksjef Mari Kallhovd.

- Bygges om og renoveres

Senterleder Ruben Storevold mener informasjonen om Oktantens fremtid har vært god og varsler nye butikker og renovering av arealet.

— Vi er i kontinuerlig dialog med butikkjedene på senteret og har månedlige møter med butikksjefene, sier han.

— Oktanten vil bygges om og renoveres i løpet av 2014. Only har allerede åpnet ny konseptbutikk, mens Selected og to andre klesbutikker åpner i april og mai, alle fire i Oktanten, forteller Storevold.

Det amerikanske konseptet Build-a-bear og den svenske hjem- og fritidskjeden Rustad er kommende nyetableringer ellers på senteret.

— Omsetningen så langt i år ligger 25 prosent høyere enn fjoråret. Totalt forventer vi en økning i årsomsetningen på 300- 400 millioner kroner i år, sier Storevold.