I Fædrelandsvennen 25. august forsvarer Siv Linda Fanebust at friskoler presenterer evolusjonsteori, skapelsesberetning og kreasjonisme side om side. Som førsteamanuensis i biologi og foreleser ved grunnskolelærerutdanningen og biologistudiet ved Universitetet i Agder ser jeg nødvendigheten av å kommentere noen av Fanebusts utsagn.

Fanebust skriver at «I den hele vide verden innen religioner og innen vitenskapen er Darwins evolusjonslære omdiskutert», og at «vitenskapsmenn […] langt inn i den innerste sirkel også har forkastet den».

Skremmende

Siden evolusjonsteorien forklarer livets utvikling uten å forutsette en skaper, er det ikke overraskende at den er omdiskutert innen religion. Det som er skremmende er at Fanebust hevder denne teorien er omdiskutert innen vitenskapen. Det store flertall av vitenskapskvinner og -menn med relevant fagkompetanse er enige i at det vitenskapelige belegget for denne teorien er overveldende. Selv i land der kreasjonisme og intelligent design står sterkt foreligger det konsensus blant forskere: En uavhengig undersøkelse blant aktive forskere innen biovitenskap i USA i år viste at 92 % er enig i at mennesker og andre organismer har utviklet seg over tid gjennom naturlig utvalg.

I befolkningen for øvrig var andelen skremmende 35 %. En tilsvarende undersøkelse blant norske borgere i 2008 viste at andelen her var 59 %. Tallene viser tydelig at vi som er lærere i skolen eller forelesere ved universiteter og høgskoler har et spesielt ansvar for å vise hva evolusjon er og hvilken overveldende vitenskapelig støtte den har. Dette ansvaret bør lærere og rektorer ved alle norske skoler, også friskoler, være seg bevisst.Fanebust skriver videre at: ”Når alt kommer til alt vil troen på vitenskapen også være en tro”.

Meningsløst

Vitenskap er en metode for å fremskaffe kunnskap. Derfor er det meningsløst å diskutere om man tror på vitenskap. Religion er derimot basert på tro, og hvorvidt det finnes en gud forblir umulig å teste vitenskapelig. Vitenskap og religion har ingenting med hverandre å gjøre. Derfor bør de to holdes adskilt.

Vitenskap dreier seg altså ikke om å tro. Tvert i mot, dreier det seg om å presentere en testbar hypotese, og deretter lete grundig etter noe som kan motbevise hypotesen. Hvis man, til tross for iherdig innsats, ikke finner data som gjør at hypotesen må forkastes er den eneste logiske konklusjonen at hypotesen stemmer. I over 150 år har en lang rekke vitenskapsfolk gjort svært mye for sette evolusjonsteorien på prøve. Vitenskapelig dokumentasjon samlet siden den gang har supplert Darwins arbeid, og besvart mange nye spørsmål. Til sammen har forskningen på dette området vist at livet på jorda i det store og hele har utviklet (og fortsetter å utvikle) seg slik Darwin foreslo. Knapt noen annen vitenskapelig teori er i større grad blitt gjenstand for tilsvarende granskning.

Kjenne sin begrensning

Personlig har jeg liten formell kunnskap om religion, og derfor er jeg forsiktig med å uttale meg om religionsundervisning i skolen. På samme måte forventer jeg at de som ikke har faglig kompetanse til å vurdere den vitenskapelige støtten til evolusjonsteorien, deriblant Fanebust, bør kjenne sin begrensning, og unnlate å sidestille en veldokumentert vitenskapelig sannhet med tro.

Det er helt nødvendig at våre barn lærer hva både vitenskap og evolusjon er, og derfor bør begge deler ha en sentral rolle i enhver norsk skole. Det er feil å presentere en religiøs skapelsesberetning som et alternativ til dette, siden denne er basert på tro, og ikke vitenskap.