600 barnehagebarn og elever skal få et kristent tilbud i en barnehage, en skole og en idrettshall. Styreleder Rosten i Solhaugen Barnehage begrunnet oppvekstsenteret med behovet for «et sterkere verdibasert alternativ.» Han sa til Fædrelandsvennen at «Det er noen som er urolige for at vi skal skape isolerte miljøer, men som menigheter er vi veldig bevisste på å unngå det.» «Vi ønsker selvsagt at den offentlige skolen skal være så god og sterk som mulig.«

En rekke isolerte miljøer

Farsund Venstre tror at et kristent oppvekstsenter ikke bare kan skape ETT isolert miljø, men at det vil være forløperen til en rekke isolerte miljøer, eller ghettoer. Grupper med sterk religiøs overbevisning fra andre trossamfunn vil også hevde behovet for et sterkere verdibasert alternativ. Deres verdidefinisjon er neppe den samme som den Filadelfia, frikirken og bibelsenteret har. Om noen år får Kristiansand en søknad fra f.eks. en muslimsk gruppe om «et privat oppvekstsenter».

Farsund Venstre er ikke bare urolig, men meget bekymret for at barn og unge som får sin sosialisering og opplæring i isolerte miljøer og som i tillegg tar sin høyskoleutdanning i en av de tre kristne høyskolene i Kristiansand, kun vil oppleve samfunnet fra utsiden. Et økende antall isolerte miljøer, rammer den offentlige skolen, som får færre elever, blir dyrere og dyrere å drive og mindre og mindre verdsatt.

Segregering

At velferdssamfunnet skal utvikles, er alle partier enige om. Et samfunn som består av mennesker med forskjellig kulturbakgrunn, fra mange religioner og trosretninger, med ulike holdninger, verdier og historie, er en utfordring. Å løse denne utfordringen ved å skille elevene fra hverandre, styrker ikke velferdsstaten. Mange viktige verdier tapes med segregering. For å unngå et motsetningsfylt samfunn, må den offentlige skolen og et felles sosialt miljø fungere som en smeltedigel. Barn og unge fra forskjellige kulturer, forskjellige religioner og trossamfunn, forskjellige sosiale miljøer må møtes, opplæres og sosialiseres sammen. Kjennskap, vennskap og tillit må skapes og utvikles i naturlig samvær i barnehage, på skole og i fritid. Demokrati, menneskerettigheter og identitet må læres sammen. De må trene sammen, konkurrere i fotball, håndball, basketball. De må musisere sammen, gå på kino sammen, danse og drømme sammen; kritisere lærere og foreldre sammen; snakke, diskutere sammen og erte hverandre. Gråte og sørge sammen og glede seg sammen. Som barnesangen sier: «Jo mere vi er sammen, jo gladere vi blir».

Eilert Sundt

Hvordan den offentlige skolen blir så god og sterk som mulig , ved å opprette et privat kristent oppvekstsenter, er vanskelig å forstå. Nesten like uforståelig som den hellige ånd, jomfrufødsel og troen alene.

Farsund Venstre støtter sitt bysbarn, presten Eilert Sundt i det han sa for 150 år siden; før det gjøres store endringer i skolevesenet, bør man ha skaffet seg «en nøiagtig kundskab om skolevæsenets udvikling.» Man bør iverksette en grundig analyse av hvilken funksjon det offentlige skolevesenet har hatt for utviklingen av velferdsstaten og en omfattende konsekvensanalyse av følgene av en økende mengde elever i private skoler.Om noen år kan rundt 800 elever i Kristiansand gå på privatskole. Det er åtte prosent av elevmassen.