Men det som er mer sant er at vitenskapsmenn også for lengst i stor grad langt inn i den innerste sirkel også har forkastet den, eller raust betvilt den i etterkant av Darvins død og langt inn i nåtiden. Det er ikke bare på noen sørlandsskoler at det fremheves alternativer. I den hele vide verden innen religioner og innen vitenskapen er Darwins evolusjonslære omdiskutert. Vi er oss selv nok når sitter her på vår lille europeiske «øy» og tviholder på Darwins lære som om den var like gammel som jordens opprinnelse.

Darwin er ikke nok

Det skrives videre i kommentaren: «Vitenskapen sidestilles altså med tro» og «Vitenskapen sidestilles med religion». At det nå dukker opp privatskoler/friskoler i fleng, er nettopp et resultat av at samfunnet og skolene ikke lenger tar disse to tusen år gamle setningene vi finner i Bibelen på alvor. Dette merker elevene. Dette merker foreldrene. Darwin er ikke nok for en stor gruppe mennesker. I den grad vitenskapen er viktig, er også troen det. Jeg har sett mange ganger hvordan tilhørighet på en friskole har betydd en vesentlig forskjell for elever, ja livsforvandlende forskjell i barns og ungdommers liv.

En ting er jeg overbevist om. Vi blir fattigere i samfunnet om vi ikke tar menneskers tro og overbevisning på alvor. Troen, enten det gjelder troen på religionen eller vitenskapen, er en del av mennesket og må bli tatt på alvor. Hvis ikke, lukter det trosfobi. Ja dette fikk vi jo også merke da J.G. Støre var i Sarons dal i sommer og fortalte om sine trostanker. Etter min mening er det absolutt uforenlig med demokratiet at mennesker ikke skal få lov å komme med sine trostanker enten de er menn eller kvinner i gata, politikere eller elever i skolesystemet.

Skolen et viktig lim

Følgende ytring fra artikkelen undrer meg: «Politikk og religion må skilles og være separate verdener». Det er som å si at armer og bein må bevege seg lengst borte fra hverandre og helst ikke tilhøre samme kropp! Jeg tror at behovet for å ha noe å tro på, er nedfelt i mennesket. Hvis ikke, hadde vi ikke hatt så mange religioner og livssyn i denne verden. Når alt kommer til alt, vil troen på vitenskapen også være en slags tro fordi denne også bygger på teorier som ikke er 2000 år gamle.

Jeg er enig med skribenten i at den norske skolen har vært viktig lim i vårt samfunn. Det vil den fortsatt være. Den offentlige skolen gjør mye bra. At det nå dukker opp flere friskoler er en ressurs og ikke en trussel. Disse skolene som har drevet noen år, har også ateistbarn, prestesønner, hippiebarn og rederiarvingen. MEN, i stedet for at vitenskapen blir tredd nedover hodet på dem som den tilsynelatende, optimale og fulle sannhet (for det er det som skjer i den offentlige skolen), får elevene alternativer. De får lov til å stille spørsmål, reflektere og tenke høyt. Er ikke det bra?

Avslutningsvis kan vi i lese at Blågestad skriver: «Gudene får holde seg hjemme». Ja, hvis de skal det, må nok menneskene også holde seg hjemme og da blir det ingen skole heller. For der det er mennesker er det også tro. Der det er tro, er det handling som fører til gode skoler enten det er i offentlig eller privat sammenheng. Ja takk, begge deler!