Vi er alle kjent med at visse variasjoner av kristendommen har et noe anstrengt forhold til både bursdager og jul, men i det siste har flere lokale imamer kastet seg inn i debatten. Hmm, er det ikke på tide at disse religiøse lærde (og også vanlig troende) snart blir enige om hva som egentlig er riktig og galt innenfor sine aktuelle religioner?

Kompliserte greier

Vi blir til stadighet fortalt (av mennesker fra forskjellige religioner) at deres gud er sann og at andre guder er falske, men de blir jo aldri enige om hvordan den aktuelle guden egentlig er og hva han egentlig vil med oss mennesker. For ikke bare må vi (mennesker) velge riktig gud, vi må også velge riktig versjon/tolkning av denne riktige guden. Kompliserte greier gitt. Men prester er jo konstant uenige, imamer like så... både med hverandre og med mer eller mindre «lærde» fra andre religioner. Forstår de ikke at det eneste de oppnår er å latterliggjøre både seg selv og hele deres trosgrunnlag?

sy40edd8 (2).jpg Foto: NAYEF HASHLAMOUN

Når personer som i teorien burde ha peiling på hva de snakker om aldri blir enige, til tross for at de alle har samme utgangspunkt (dvs. deres subjektive skrifter «fra oven«), så er det totalt ødeleggende for både deres personlige troverdighet og autoritet, og for en evt. troverdighet og autoritet som påstås eksisterer innenfor hhv. Bibelen, Koranen, Hadith, osv. Men, hvem har rett? Hvem har feil? Og hvem er det som bestemmer hvem som har rett og hvem som har feil? Tolkning er alltid subjektivt, og ettersom tro alltid koker ned til personlig religionsforståelse/tolkning, hvorfor skal vi mennesker egentlig være interesserte i hva alskens forskjellige «lærde» sier?

Mye grusomt

La oss være ærlige her; ja, vi kan finne mye positivt innen både Bibelen og Koranen, men de inneholder også mye grusomt. Direkte løgner og utrolig mange motsigelser bidrar heller ikke akkurat til deres selvpåståtte autoritet og troverdighet. Dette kombinert med fakta om at mange religiøse mennesker aldri engang har lest deres subjektive guds selvpåståtte selvbiografi, og at ALLE religiøse mennesker individuelt velger ut hvilke vers de ignorerer/vektlegger (cherry picking) med påfølgende subjektive tolkning av disse, hva er det egentlig som får ellers intelligente og tilsynelatende opplyste mennesker til å — basert på nettopp innholdet i disse bøkene - tro på disse gudene?