Det ble gitt en informativ informasjon om de 7 alternativer som foreligger for trasé for den nye motorveien, og det gis også honnør til vegvesenet ved at alle interesserte har mulighet til å delta i prosessen.

Langt fra Kvadraturen

Veivesenet har anbefalt et alternativ K, hvor størstedelen av traseen vil ligge langt borte fra Kvadraturen. Her er det kun 2 avkjørsler mellom Volleberg og Vige — h.h.v ved Bukksteinvannet (mellom Shell-stasjonene og avkjørsel til Mjåvann på dagens E 39) og ved RV 9 (Setesdalsv. ved Jernstøperiet).

Alle som bor syd for det valgte alternativ (inkl. Vågsbygd), vil stort sett ikke få glede av denne veien, og det samme er tilfellet med alle som bor utenfor og som skal f.eks. til Kvadraturen.

Når det gjelder hvor mange biler som vil benytte denne veien, så tar man utgangspunkt at det ikke blir bompenger på noen av innfartsveiene, og at andre veiprosjekter som ny firefelts veibro over jernbanen og ny havnegate langs Østrehavna, realiseres. Prognosen er at i 2045 på eksisterende E 18/E 39 mellom Kolsdalen og Vige vil det være ca. 85.000 - 90.000 kjøretøy per døgn.

Reduserer trafikkmengde

Ved bygging av Ytre ringvei reduseres trafikkmengden til 70.000 - 75.000 kjøretøy per døgn. Personlig vil jeg anbefale alternativet (kortest på ca 14 km) - kalt lilla korridor - som går nærmest byens sentrum hvor traseen går fra Vige i tunnel til Otra og i fjellet bak Sykehuset - med avkjørsler gjennom to ekstra veifelt på broa over Otra - passerer Krossen og i tunnel nord for Grotjønn og ellers følger stort sett de andre alternativer.

Men med en prislapp på 8,2 milliarder kroner og ødeleggelse av friområder på Kjærrane og i Vågsbygdskogen og beregnet benyttet kun av 17.000 - 30.000 kjøretøy i døgnet, så bør man se etter andre alternativer. Jeg vil foreslå at man vurderer en bybane fra Møvik - Vågsbygd senter - NSB tomta (lokaltog Nodeland og Vennnesla) - UIA - over den nye Varoddbroa - Rona - Hånes - Lauvåsen - Sørlandsparken.

Matebusser

På stoppestedene kunne man ha parkeringsplass for biler og ellers ha matebusser (store taxibiler) som trafikkerte de tilstøtende boligområder. Med et slikt alternativ vil man få redusert biltrafikk radikalt, og det vil være en gevinst for klimaet. Bybanen i Bergen fra sentrum mot Flesland er blitt utrolig populær, og siste byggetrinn 3 frem til Flesland blir ferdig i 2016. Distansen blir totalt på 20 km, og totalkostnaden blir 7,5 - 8 milliarder i 2015 kroner - inkl. verkstedbygg til nærmere 1 milliard kr. Informasjon på www.bybanen-utbygging.