Det etableres nå blant annet et nytt veiselskap for å realisere dette. Vi vil knytte landsdeler og arbeidsmarkeder tettere sammen ved å redusere reisetid.

Godt planverk

For å gjennomføre dette kreves godt planverk og i regjeringserklæringen er det lovet at det skal lages en nasjonal motorveiplan. Denne vil nå bli realisert som en del av neste nasjonale transportplan som skal være klar i 2017. Det er betegnende for tidligere norsk veiutbygging at det ble laget en motorveiplan alt på 1960-tallet som så ble lagt i en skuff. Resultatene av tiår med forsømmelser ser vi gjennom et svakt, utbygget hovedveinett og den veibyggingen som har foregått har vært gjort stykkevis og delt. I tillegg til dårlig veistandard har norske bilister vært belastet med noe av verdens høyeste bilavgifter. FrP i regjering er i ferd med å snu denne utviklingen.

Motorveiplanen

Vi starter nå arbeidet med motorveiplanen som vil presentere mulighetene for over tid å bygge ut et effektivt høyhastighetsveinett som binder landsdelene og de store byområdene sammen med effektive transportkorridorer. Det er et taktskifte i samferdselspolitikken, vi øker riksveiinvesteringene betydelig, reduserer vedlikeholdsetterslepet og samtidig reduseres bilavgiftene.Dette er noe som kommer alle norske bilister gode.