Her er starten på turen innover skauen for et av de fire lagene. På bildet er blant andre naturlos Arnfinn Vatland, Pål Friis fra vellet og Atle Drøsdal som sitter for KrF i bystyret. Foto: Jarle R. Martinsen

— Jeg tror ikke folk vet hvor mye som blir borte av turområder som brukes av tusenvis av mennesker hver uke, sier leder for Vågsbygd vel, Pål Friis.

Jeg tror ikke folk vet hvor mye som blir borte

Søndag gikk flere hundre mennesker innover i Vågsbygdskauen. Hensikten var å vise folk hva som virkelig forsvinner når motorveien flyttes nord for Kristiansand.

Fire milliarder kroner

Byggestart er planlagt i 2018 og ferdig vei i 2020. Hele den 5,5 kilometer lange strekningen har en kostnadsramme på fire milliarder kroner.

Slik ser traseen ut for ny E39/E 18 i Kristiansand. Og det er turområdene vest for Hellemyr som folk protesterer på skal bli borte.

Vågsbygd Vel, IK Vågs løypeutvalg, Slettheitoppen Vel, Christiansand Klatreklubb og Naturvernforbundet sto bak søndagens arrangement.Fra fire ulike steder startet marsjen innover: Fra Rosseland, trafikkstasjonen på Rige, fra Auglandstjønn barnehage og fra Shell Fidjane gikk det innover mot Bjørkedalsheia innenfor Fiskåvann.

Ingen protestmarsj

— Dette er egentlig ingen protestmarsj, men det er for å vise folk hva som blir borte, sier Friis.

Han sier at selv om mye av motorveien vil gå i tunnel, vil 3-4 kilometer av øvre del av Vågsbygdskauen gå i dagen.

Ellen Iversen hadde med seg sin egen hjemmelagde plakat i protest mot veien. Foto: Jarle R. Martinsen

— Det bor 25.000 mennesker i Vågsbygd. Hadde vi vært en by, hadde vi vært Sørlandets tredje største. Dette vil dermed ramme en betydelig del av befolkningen på Sørlandet. Dessuten er det mange i Songdalen og Søgne som også bruker dette som turområde, sier Friis. Han forstår ikke tausheten som har vært fra sentrale politikere rundt problematikkeni Vågsbygdskauen.

— Jeg føler vi er et stebarn i Kristiansand. Hadde vegvesenet foreslått at veien skulle gått tvers gjennom Baneheia hadde det blitt et ramaskrik uten like. Nå er det bare stille, sier han.

Legges i tunnel

Fædrelandsvennen er med på starten av turen fra Auglandstjønn barnehage. Her er blant andre Atle Drøsdal som sitter for KrF i bystyret.

- Jeg mener hele strekket bør legges i tunnel. Det er snakk om 4-5 prosent av den totale kostnadsrammen og det ville skåne vår nære natur betydelig, sier han.

Hunden Frida bar på sin egen vest - nemlig at her løper hun og at det ikke er plass til biler. Foto: Jarle R. Martinsen

En annen som har dukket opp er Inger Valen. Hun er ikke nådig. — Det er fullstendig galskap å legge en firefelts motorvei midt i vårt populære turområde. Hva tenker de med? spør hun.

Vi trenger også naturområder der folk bor

Like ved står Anne Falch Skaran og nikker. - Jeg skjønner at vi trenger veier, men vi trenger også naturområder der folk bor, sier hun.

Forringer miljøet

Andi Gyberg i Kristiansand AUF skulle holdt appell på Bjørkedalsheia, men måtte melde forfall. Men han sier til Fædrelandsvennen at hans budskap ville vært at veien vil forringe miljøet for svært mange.

— Jeg er helt enig i at dagens europavei gjennom sentrum fungerer dårlig. Men det blir jo ikke stort bedre av å flytte den inn i et turområde og da til fire felts vei. Det vil trolig genererer mer trafikk og flere biler, sier han.

Gyberg forteller at han har snakket med flere andre ungdommer som er i mot motorvei på heia.