Veien er tenkt å gå i en dobbel bro over industriområdet ved riksvei 9 på Dalane. Foto: Statens vegvesen

— Vi ønsker å redusere biltrafikken, og det viser seg at utbygging av veistrekningen vil generere mer trafikk, hevder leder i Miljøpartiet de Grønne i Kristiansand, Elianne Brulid, overfor Fædrelandsvennen.

Det er VGsom mandag melder at partiet vil sette en stopper for flere store veiprosjekter landet over. Blant disse finner vi altså ytre ringvei på E 18/E 39. Det er en måned siden Fædrelandsvennen kunne fortelle at Statens vegvesen anbefaler ringvei til 8,2 milliarder kroner, mellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen. Blant de som har vært kritiske er Halvor Fjermeros i Rødt, som mener det er noen av de fineste delene av Vågsbygdskauen som blir ødelagt av den nye veien.

Vil bruke midlene annerledes

Brulid i MDG sier partiet vil ha mer av godstrafikken over på tog og båter.

— Vi mener at disse midlene heller må brukes på å finne alternative måter å frakte gods på. I framtiden kommer vi forhåpentligvis til å produsere mer lokalt, og da vil dette bli «overkill» i forhold til hva som vil bli behovet, sier Brulid.

Veien er tenkt å gå i en dobbel bro over industriområdet ved riksvei 9 på Dalane. Foto: Statens vegvesen

Hun nevner også at Vågsbygdskauen og Kjerrane er to perler som MdG ønsker at ikke skal rammes av den nye veien.— Det er definitivt en smertegrense for hvor langt vi kan gå i saker om veiutbygging. Vi må få snudd transporthierarkiet, og legge til rette for kollektivtrafikk, syklister, el-syklister og el-biler, sier Hilde Opoku, nasjonal talskvinne for MDG til VG.

- Gartnerløkka er det akutte problemet

Tidligere har også Venstre tatt til orde for at utbyggingen av ringveien bør stanses, men det har ikke møtt støtte i formannskapet.

— Det akutte problemet er fra Gartnerløkka i Kristiansand og vestover. Det er det ment at det skal bygges ny bro, med nye kryssløsninger og kollektivfelt. Da mener jeg at kapasiteten blir så stor at den nye ringveien blir unødvendig, sier Dag Vige (V) til Fædrelandsvennen.

Samtidig tror han at det sitter langt inne ikke å gå inn for ringveien, som nå ligger til høring.

- En usikkerhetsfaktor

Høyres gruppeleder i Kristiansand, Hans Otto Lund, sier at reaksjonen fra De Grønne ikke kommer som noen bombe.

— En ringvei har vist seg i andre byer å være en meget viktig miljøfaktor, både med tanke på Co2, men ikke minst med tanke på støy og støv. Det er gjort veldig store anstrengelser for å få dette så mest mulig «out of sight, out of mind», sier Lund til Fædrelandsvennen.

— Tror du MDG kommer noen vei med forslaget?

— Det kommer an på hvordan de ordlegger seg. Enn så lenge har det vært for mye idealisme og lite praktisk orientering til at det kan få noen innvirkning. Men det er en usikkerhetsfaktor som Kristiansand ikke trenger, sier Lund.